Zondag 19 juni t/m Woensdag 22 juni 2016 - Reisverslag uit Roquefort, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zondag 19 juni t/m Woensdag 22 juni 2016 - Reisverslag uit Roquefort, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zondag 19 juni t/m Woensdag 22 juni 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

22 Juni 2016 | Frankrijk, Roquefort

Zondag 19 juni 2016.
Vandaag naar Saint-Ferme naar Pondaurat, 28 km.
Het lijkt een zonnige dag te worden, maar ik stop de poncho nog maar niet te ver weg. Het is heerlijk wandelweer, de omgeving vergelijkbaar met gisteren, heuvelachtig met veel wijngaarden.
We zaten met 5 pelgrims in de refuge, waaronder 2 Nederlanders, Cor en Hittjo. Hittjo is predikant geweest in gevangenissen, en is het nu voor vluchtelingen. Cor is bedrijfsleider geweest bij een groot bouwbedrijf.
Onderweg liep ik dicht langs Monségur. In Monségur ben ik 8 á 9 jaar geleden geweest, op mijn reis naar Lourdes. Op een berg, je kon er alleen komen door te lopen door struikgewas. Boven op de berg staat een ruïne van een kerk. Hier waren in de tijd van de Inquisitie, Katharen in gedreven en in brand gestoken. Vreselijk!!! Dit kwam weer in de gedachten toen ik het aanduidingsbord zag.
In La Reole de kerk bezocht en een Benedictijner klooster. Heel mooi.
Geluncht aan de oever van La Garonne.
De laatste 5 kilometer voor Pondaurat heeft een hond mee gelopen, hij wilde niet weg. Vannacht slapen bij Madame Nicole Jansen. Hittjo en Cor zijn er ook.

Maandag 20 juni 2016
Van Pondaurat naar Bazas, 27,7 km. (+ 4 á 5 km verkeerd gelopen!)
Vandaag had ik mijn dag niet, ik weet niet waar het aan lag, maar het liep niet. Na 10 km liep ik helemaal verkeerd, ik interpreteerde een aanwijzing niet goed. Na 1,5 á 2 km dacht ik, ik zie helemaal geen aanwijzingen meer, dus maar terug gelopen, weer 1,5 á 2 km!!!! Toen ik bij de laatste aanwijzing kwam, zag ik wat ik niet goed gedaan heb. Ik baalde hier enorm van!!! Ook blijken er aanwijzingen niet te zijn, of ze zijn niet zichtbaar, doordat ze bijna helemaal ingegroeid zijn.
Ook in een bos de weg kwijt geraakt.
De hele dag had ik hier last van. En waarom eigenlijk? Ik kwam alleen wat later aan, ik liep alleen iets verder. Er stond niemand op mij te wachten. What's the problem!!! Daar heb ik later over nagedacht. Ik mag nog steeds schijnbaar geen fouten maken, ik mag niet falen. Absurd natuurlijk, maar zo heb ik altijd geleefd. Ik heb me voorgenomen nog milder voor mezelf te zijn en mezelf niet te oordelen, maar liever voor mezelf zijn.
Ik was dus ook ruim op tijd in Bazas.
Daar zou Monsieur Gilbert ons ophalen, om 17.00 uur, van de Kathedraal, hij was die avond onze gastheer.
Als verrassing had hij nog drie Nederlanders uitgenodigd, die een vakantie woning daar hebben. Het was heel gezellig, in een schitterende ambiance.

Dinsdag 21 juni 2016
Van Bazas naar Captieux, 17,3 km.
Vandaag de hele dag over een vervallen, voormalige spoorlijn gelopen. Het grondbed ligt er nog, maar helemaal begroeid met gras. Vandaag zou het warm worden, maar het was heel goed te doen, tussen de begroeiing. Vandaag weer genoten, veel varens gezien en mooie bloemen e.d. Het laatste gedeelte samen gelopen met Cor en Hittjo.
Een heel fijn gesprek met hen gehad.
Er was zonnewende feest in Captieux, met Life muziek. Was mooi.
Geslapen in een refuge, samen met Vincent. Cor en Hittjo zijn naar een hotel gegaan.

Woensdag 22 juni 2016.
Van Captieux naar Roquefort, 34,3 km.
Vandaag zal het erg warm worden, 35 graden!!! Dus heel vroeg op pad, om 6.15 uur vertrokken. De omgeving was heel wisselend, natuurlijk weer de spoorlijn, maar ook dennenbossen, heerlijke dennengeur, en landerijen. Het is goed dat we zo vroeg zijn vertrokken, de laatste 10 km waren zwaar.
Om 14.00 uur was ik bij de refuge, een schitterende refuge. En....een Nederlandse gastvrouw, Hennie. Ze ontving me heel gastvrij.
De was kan er gedaan worden, er is ook een droger. Geweldig.
Vanavond kookt ze voor ons. Ook Cor, Hittjo en Vincent zijn er.
Er is weer geen wifi, dus nu maar uitgeweken naar een café.

Maar nu wat anders. Wim had me gevraagd of ik de 1000 km voor het eind al gepasseerd ben. En ik was ook wel nieuwsgierig, dus heb ik gekeken. Ja hoor, ik mag nog 923 km!!!!
Volgende week dinsdag, 28 juni ben ik in St.Jean-Pied-de-Port, één dagreis verwijderd van Spanje!!!
Maar ik kan mijn Camino niet afmaken. De kosten voor overnachtingen in Frankrijk waren te duur. Veel duurder dan in de boekjes stond en waarmee ik gerekend had. Dankzij jullie mentale en financiële steun heb ik zover kunnen komen, maar Spanje lukt niet meer. Ook moet ik nog terugreizen.
Nu zou ik nog een paar dagen in Spanje kunnen lopen, maar dan wordt het terugreizen alleen maar lastiger.
Ik weet nog niet wat ik ga doen. St.Jean-Pied-de-Port is een soort ijkpunt waar veel Pelgrims beginnen aan hun Camino. Misschien kan ik beter daar stoppen. Ik heb nog een paar dagen om daar over na te denken.

Een dauwdruppel op een morgenroos:
voor de ene is het alleen maar nattigheid,
voor de ander opent
dat kleine schouwspel
een wereld van pracht en puurheid.

Liberty Vander Kerken

  • 22 Juni 2016 - 19:01

    Jochem:

    Wat goed dat je in de drie cijfers zit qua afstand naar Santiago!
    Wel jammer is dat je, zoals het er nu uitziet, het niet financieel redt om daar te komen.
    Ik weet dat je er niet om wilt vragen, maar ik zou je graag financieel willen helpen. Misschien dat andere blog-lezers dat ook wel willen doen.
    Is het goed wanneer ik jouw rekeninggegevens hier plaats?

    Gisteren naar de film Compostella geweest. Een documentaire waarbij Camino-gangers vertellen over hun reis.
    Soortgelijke verhalen als die van jou, maar vooral mooi waren de beelden.
    Wij krijgen een goed beeld dankzij de foto's maar bewegend op het grote scherm komt het nog meer tot leven.

    X.

  • 22 Juni 2016 - 19:53

    Peter Joke :

    Hoi joop ,jammer dat je moet toppen ,in st_pied du port zijn wij ook .geweest heel mooi plaatsje,hier een pelgrimganger die per fiets op terug weg was .geniet nog lekker groeten van ons


  • 22 Juni 2016 - 20:29

    Greetje De Weger:

    Ha Joop,
    Wat loop je toch een onvoorstelbare afstanden meestal in een halve dag...
    En mooi hoe je reflecteert op hoe je je voelt onder de verschillende omstandigheden.
    Ik hoop dat je geniet van de weg die nog komt! Lang of kort, maak er wat moois van!
    groeten uit Meppel


  • 22 Juni 2016 - 21:27

    Arlette:

    Ik heb je een tijdje niet kunnen volgen omdat ik zelf op de Camino was.
    19 mei gestart in St, Jean Pied de Port en 8 juni vanauit Léon richting Nederland vertrokken.
    Fantastisch!!
    Ik denk dat Spanje voordeliger is dan Frankrijk. Overnachten kun je te kust en te keur vanaf 5 euro! Pelgrimsmenu tussen de 8 en 11 euro. Het was wel heel erg druk op de route, reserveren was aan te bevelen.
    Je hebt het hartstikke goed gedaan, vervolgen kan altijd nog..........
    Zelf ga ik de laatste 300 kilometer Léon - Santiago volgend jaar lopen, het is verslavend........
    Je kunt hartstikke trots op jezelf zijn Joop!

  • 22 Juni 2016 - 22:27

    Geesje:

    Hoi Joop,
    Weer eens een berichtje uit Sint-Jansklooster. We volgen je wel iedere dag en genieten van je verhalen wat je ziet en beleefd onderweg. Je bent al heel ver gekomen. Fantastisch.
    In Frankrijk heb je wel erg veel regen gehad, maar wij hebben hier ook veel regen.
    Ondanks de regen je bent wel een doorzetter. een reis met veel ervaringen, die niemand je meer afpakt.
    Jammer dat je het om financiële redenen af moet breken.
    Als je zelf graag verder wil is er vast wel wat op te vinden. Vind je het niet jammer om nu je reis af te breken nu je al zover bent gekomen. Denk er maar eens goed over na.
    We horen wel weer van je.
    Een nieuwtje van hier Harm Haasjes heeft de Oldenhof verlaten en heeft een huisje in Vollenhove gevonden.
    Hein is nog een beetje druk met het riet doorbinden, maar de schuur is weer bijna leeg met behulp van Piet natuurlijk.
    Groetjes van Hein en Gé

  • 23 Juni 2016 - 07:58

    John En Leonie:

    Joop. We volgen je op de voet en het blijft knap, hoe je in alle weersomstandigheden toch je einddoel zult/moet bereiken (vinden wij). En afhaken om financiële redenen zou zeker zonde zijn. Dus als jij het goed vindt, zet Jochem jouw bankrekening hierop en op onze bijdrage kun je alvast rekenen. En ik weet zeker, dat er meerderen zijn, die jou willen helpen. Want waar jij in april aan begonnen, ga jij ook afmaken. Groeten van leonie en John.

  • 23 Juni 2016 - 10:05

    Bas:

    Helemaal eens met John en Jochem. Als we allemaal een beetje geven, kom jij wel in Santiago terecht. Een tientje per lezer, en je bent er zo'n beetje heb ik uitgerekend ;-)

  • 23 Juni 2016 - 12:16

    Geert:

    Nav deze laatste blog en de vraag van Jochem aan Joop kan ik zeggen, dat in de e-mail van Joop, van 29 maart jl, op de vraag of hij financieel gesteund kan worden voor de reis, hij zijn rek.nr. heeft gegeven: NL93 ABNA 0547 2627 01. Overmaking onder vermelding van: CAMINO SANTIAGO DE COMPOSTELA (dit is belangrijk!), wordt in dank aanvaard!
    Ter info vanuit Mokum.
    Joop, dank weer voor je berichtgeving. Het was weer goed!
    Houd je haaks. Vanuit een 'herfstig' Mokum, hggh

  • 23 Juni 2016 - 15:32

    Dick En Klaasje Van Eerde:

    Beste Joop,
    Wat harstikke goed van je dat je aan deze tocht bent begonnen. Ik hoorde het van mijn zwager. (Hoege Heetebrij) Wij hebben inmiddels alle verslagen van je gelezen en verslonden, wat mooi. Wat een fantastische reis ben je aan het maken. Op sommige momenten heb je even een mentale inzinking maar dat is wel logisch met alles wat soms tegenzit. Maar er zijn ook weer hele mooie momenten waar je van geniet. Ondanks dat je hoofd vrij kan maken moet je toch ook nog veel regelen met overnachtingen, maaltijden etc. Ook om de juiste route te vinden valt niet altijd mee. Wij kunnen ons een beetje inleven omdat we ook al redelijk veel van dit soort dagtochten hebben gemaakt. Als je dan verkeerd loopt is ontzettend vervelend. Je maakt overigens mooie dagblocs van je tocht, mooi omschreven. Ook stel je heel regelmatig kwetsbaar op in alles wat jou bezig houdt. Mooie foto,s die een goed beeld geven van jou spirituele reis zou ik haast zeggen. Ook de mooie overdenkingen aan het eind van elke bloc zijn mooi en geven diepgang aan je tocht. In je laatste verslag laat je weten dat je wellicht de reis om financiele redenen zou moeten beindigen. Dat zou toch wel heel jammer zijn Joop, je bent al zo ver gekomen. Wij gunnen je van harte om deze tocht af te maken. Wij roepen alle volgers op om dit mogelijk te maken, zonder dat jij je daar bezwaard onder moet voelen. Wij storten in ieder geval vijtig euro op het vermelde rekeningnr. en hopen dat er meer zijn die dit gaan doen. Zet hem op Joop dit gaat je lukken na alles wat je is overkomen. Wij zijn momenteel zelf aan de wandel in Oostenrijk in de bergen (Hochkoning) nabij Muhlbach in het Salzburgerland, ook mooi. Joop ik stop er mee en wens je veel moed en sterkte om deze mooie tocht (camino) af te maken



    Nog een spirituele ondersteuning voor je hierna;

    Angst gedijt uitstekend in onbewustheid.

    Wanneer we niet kijken, niet onderzoeken,

    doet angst goede zaken.

    Maar wanneer we onverschrokken het volle licht

    van ons bewustzijn op de angst richten,

    dan blijft er weinig overeind van alle spookverhalen.

    Dan wordt duidelijk dat er eigenlijk niets is om angstig voor te zijn.

    Met andere woorden: er is alleen maar de angst,

    maar niet een reëel ‘iets’ waar je bang voor hoeft te zijn.





  • 23 Juni 2016 - 16:29

    Joan:

    Lieve Joop,
    Ik had héél lang niet gekeken naar je verhalen en nu ben je al zo ver dat je misschien al weer terug komt. Je hebt een geweldige prestatie geleverd en het véél langer volgehouden dan ik (het lezen ). Goed van je dat je nog liefdevoller voor je zelf zult zijn. Ik moet leren liefdevoller voor anderen te zijn. Ik zou in jouw situatie de organisatoren van de route de schuld gegeven hebben.

  • 23 Juni 2016 - 17:11

    Hein En Roelien:

    Joop, super dat je al zo ver bent en wat 1 van de schrijvers hiervoor al schreef: JIJ GAAT DIT AFMAKEN. Iedereen doet vast graag een duit in het zakje en wellicht kun jij als tegenprestatie een avond organiseren waarin je verhaalt van jouw avonturen voor alle sponsers. Goed idee lijkt me. Maar haak niet af nu. Zou zo jammer zijn.
    Groet : Roelien en Hein.

  • 23 Juni 2016 - 19:25

    Toos:

    Dit moet en mag je afmaken daar gaan we met z n allen voor zorgen Joop.
    Het zou toch doodzonde als je nu zou moeten afhaken. Maak je geen zorgen het komt allemaal goed !!!!!!!!!
    Als je een paar niet hebt geschreven dan denk ik wel eens zou alles goed zijn, maar als je blog er dan weer is dan weet ik dat het goed zit. Je blijft wel heerlijk positief.
    En de fotoos zijn ook zo mooi.
    Lieve Joop maak het s v p af.
    De briefjes fladderen je al tegemoet.
    Lieve Joop sterkte voor het tweede deel van je reis. Wij maken ons op voor de T T.Een hartelijke groet en een dikke kus. Toos

  • 23 Juni 2016 - 19:38

    Joop:

    Lieve, lieve mensen, hartelijk dank voor jullie positieve, inspirerende reacties!!! Ongelooflijk hartverwarmend!!!
    Ik ben hier stil van, want woorden zeggen onvoldoende wat ik voel.
    Ik voel diepe dankbaarheid voor zoveel liefde die ik mag ontvangen.
    Ik zal niet ingaan op iedere reactie afzonderlijk, want ik weet niet wat ik moet zeggen..... Weet dat ik dit bijzonder waardeer en dat ik een ieder, als ik terug ben, persoonlijk verslag zal doen van mijn Camino.
    Hartelijk, hartelijk dank!!!!!!! Een warme groet vanuit Mont-de-Marsan.

  • 24 Juni 2016 - 04:39

    Els Van De Weghe:

    jouw tocht en de lieve reakties van dierbaren hierop is "een wereld van pracht en schoonheid"
    dit neem je verder mee, wat je ook gaat besluiten, Joop
    ik hoop dat je jouw camino kunt voortzetten door zoveel lieve mensen om je heen.
    buen camino! ook voor Cor en Hittjo (le Chemin)

    "volg het spoor van buiten naar binnen...
    ga te voet.... kom verder"

    lieve groet, Els


  • 24 Juni 2016 - 10:00

    Geert:

    Mogelijk ten overvloede wil ik toch nog graag even memoreren de vermelding bij een bijdrage:
    CAMINO SANTIAGO DE COMPOSTELA. Is nl belangrijk!
    Reuze bedankt.
    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 261
Totaal aantal bezoekers 106766

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: