Zondag 31 juli 2016 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zondag 31 juli 2016 - Reisverslag uit Fisterra, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zondag 31 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

31 Juli 2016 | Spanje, Fisterra

Vandaag van Hospital naar Finisterre, 26,7 km. (Nog te gaan naar het einde van de wereld, 0,00 km)
Vandaag de laatste dag van mijn Camino.
Ik was gespannen, het liep niet, maar ik ben er wel gekomen. Het was overigens een prachtige tocht. Na ca. 15 km komt Cee in zicht, eindelijk water, nog niet de echte oceaan, maar toch.....
En dan eindelijk is daar Finisterre.
Vanmiddag ben ik naar Cabo Finisterre gelopen, dit is de uiterste punt van de oude wereld. Het ligt 3 km vanaf Finisterre.
Hier is de vuurtoren op een rots. Een prachtig uitzicht over de oceaan.
Het was indrukwekkend om daar te zitten.....
Het einde van de wereld......
Met Elma ben ik hier naar toe gelopen, alleen was ik niet gegaan. De laatste week wil ik naar huis, nu het zo dicht bij is, wil ik naar huis. Dit gevoel is de hele Camino niet zo sterk geweest. Ik voel spanning, ik voel druk, ik wil graag naar Finisterre, maar ik wil ook graag naar huis.....
Gelukkig heb ik door gezet, ik had dit niet graag willen missen. Twee dagen met prachtige mensen samen gelopen, vandaag de hele dag weer alleen gelopen. Roger gaat via Muxia naar Finisterre.
De zonsondergang op Cabo Finisterre is indrukwekkend. Maar ik kan het vanavond niet meer opbrengen om nog weer 6 km naar boven te lopen.
Maar dit is wel een geweldige afronding van mijn Camino. Een heel mooie afsluiting, het voelt goed.
Morgen terug naar Santiago, en daarna richting huis.



Camino de Santiago

Je rechtvaardigheid
Je overvloed
Je schoonheid
Je wijsheid

Elke dag weer heb je je voor mij
Ontvouwd
Je was er
En toch
Elke dag heb je je als nieuw
Aan mij geopenbaard

En nu
Aan het einde
Laat je me los
Je hebt me gevoed
Nu ga ik
Alleen weer verder
Ik kan niet anders dan
- ter ere van jou -
in jouw geest verdergaan.

Elma van Lier

  • 31 Juli 2016 - 23:57

    Jessy :

    Lieve Joop,
    De weg was lang, mooi, waardevol maar ook soms zwaar en heel confronterend. Je bent diep gegaan om rijk aan te komen.
    Dit maakt ons stil. We hebben bewondering voor jouw Camino.Het was indrukwekkend.

    Een goede terugreis en een mooie tijd bij je werk in Frankrijk.
    Liefs uit Hoogeveen.
    Jan en Jessy


  • 01 Augustus 2016 - 00:10

    Mery Falger:

    Joop, reagerend op je prachtige gedicht: jij hebt ons gevoed met je prachtige tocht, met de gedachten in de gedichten, je belevenissen, en niet te vergeten de schitterende foto s.
    Toen wij daar in april stonden zei onze pastor: je bent gelopen tot het einde . .. draai je nu om.... de wereld ligt voor je.... met het beleven van de camino wacht daar het bervolg van je weg.

    Ik heb je steeds mogen volgen en dank je uit de grond van mijn hart. Mogelijk ontmoet je een keer bij je tante An en oom Henk
    Ben nu met een vriendin fietsend op weg op het eerste deel van de Santiagofietsroute naar Tours, nu 100km voor Chartres.
    Mery

  • 01 Augustus 2016 - 05:32

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Goedemorgen lieve Joop, wakker worden in Finisterre, misschien met opkomende zon nog mooier...
    Het zal overweldigend zijn, de belevenis van gisteren met nóg een welverdiend Compostel .
    Straks voor het eerst sinds tijden op reis met de zon in de rug en een hoofd vol prachtige herinneringen en nieuwe vriendschappen ... wat een boek is het nu al. Laat het vooral langzaam op je inwerken, nagenieten eigenlijk. Net zoals gistermiddag in De Kloosterserie Pater Henk Erinkveld vertelde over zijn ' verslaving ' aan pelgrimstochten ... waar de wereld langzaam aan je voorbijgaat, de rust, de stilte. Heel mooi dat je dit nog even kunt beleven. We wensen je een goede start van de thuisreis ! met groet en liefs, Han en Kitty

  • 01 Augustus 2016 - 10:11

    Geeet:

    Gefeliciteerd Joop

  • 01 Augustus 2016 - 11:37

    Geert:

    Gefeliciteerd Joop! Ja, daar ben ik weer. Zojuist brak mijn (reeds afgeronde) bericht af, toen ik de dit wilde plaatsen. Gebeurde een keer eerder. Snap daar niets van.
    Maar goed, hier ben ik dan met nogmaals een Gefeliciteerd Joop! You made it! Fantastisch!
    Mooi, dat je hebt doorgezet om én je Camino tot SdC te voltooien, alsóók je laatste tocht naar Finisterre, het 'einde van de wereld', tóch te gaan, hoe móe je je ook voelde. Het was het wáárd, getuige je blog.
    Nadat ik de eerder genoemde film 'Compostela' had gezien, vond ik, dat je zéker naar Finisterre moest gaan. Je zou daar beslist geen spijt van krijgen. Vandaar mijn suggesties, zo nu en dan.

    Het is gemakkelijk in herhalingen te vervallen. Toch nógmaals bedankt voor je prachtige verhalen en schitterende foto's. Bedankt voor je openheid en dat we in dit vertrouwen met je mee konden reizen (digitaal dan wel te verstaan).
    Dat deze Camino je heeft gebracht (en misschien nóg gaat brengen) wat je ervan hebt verwacht.
    Deze rijkdom is je niet (meer) af te nemen. Geniet daarvan.

    Gedachtig de woorden van Mery"s pastor, nu je Finisterre hebt mogen beleven, draai je om...de wereld ligt voor je...vervolg je weg met de herinneringen en wat dit alles je heeft gebracht. Waarbij ik vooral wil benoemen de prachtige ontmoetingen gedurende je Camino. Pelgrims, die je weg kruisten en die deels ook met je deelden. Waardevol!

    En nu naar huis schrijf je, je bent er aan toe. Maar toch nog eerst je tussenstop in La douce France?
    Deze reis nú, met de zon in de rug, zal minder vermoeiend zijn, én...je hebt de tijd om tijdens die uren je blogs te (her)lezen, je foto's weer te bekijken en 'de zang' van je 'volgers' te beluisteren.

    Sterkte, goede vaart en tot ziens, waar/wanneer dan ook.
    Om dan (bijna) traditiegetrouw te besluiten:
    Adieu!
    fr.G.


  • 01 Augustus 2016 - 19:04

    Philip Corporaal:

    Chapeau Joop.
    Gefeliciteerd en bedankt dat we door je verhalen en foto's deze reis met je mochten beleven.
    Dank voor het delen.
    Vaya con Dios.
    Philip.

  • 01 Augustus 2016 - 20:03

    Henk En Jacomien:

    Joop, gefeliciteerd met het behalen van het einddoel: Santiago de Compostella en Finisterre.
    We zijn net terug van 5 dagen Bekgische Ardennen, in de buurt waar we jou opgezocht hebben, en hebben het weer over je gehad hoe je daar in het hotel zat.
    We wensen je een goede reis en veel plezier in Frankrijk, we horen het tzt wel hoe het je daar vergaan is. hart.groet van ons!!

  • 02 Augustus 2016 - 16:48

    Hilda Knol:

    Graag zou de Steenwijker Courant aandacht willen besteden aan uw wandelreis. Zou u mij daarover willen mailen?

  • 02 Augustus 2016 - 19:03

    Sabine:

    Respect Joop!! Super dat je dit hebt gedaan!
    Lieve groet uit Winterswijk

  • 02 Augustus 2016 - 20:42

    Han En Willeke Van Doorn:

    Geweldig Joop wat je gedaan hebt. Gefeliciteerd. De overburen uit Wanneperveen. Welkom thuis.

  • 02 Augustus 2016 - 21:00

    Toos:

    Fantastisch Joop

    Je hebt het allemaal volbracht. Onze hartelijke felicitaties. Mooi dat je nu ook weet hoe Finisterre er uit ziet.

    Nogmaals hartelijk dank voor je fijne verhalen [ga je ze nog bundelen?] en al die schitterende fotoos.
    Sterkte met het afkickken nog een mooie week in Frankrijk en een goede thuisreis

    Lieve groet
    Toos

  • 04 Augustus 2016 - 11:45

    Aleksandra:

    Congratulations!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 824
Totaal aantal bezoekers 106748

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: