Vrijdag 17 juni 2016 - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Vrijdag 17 juni 2016 - Reisverslag uit Sainte-Foy-la-Grande, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Vrijdag 17 juni 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

17 Juni 2016 | Frankrijk, Sainte-Foy-la-Grande

Vandaag Mussidan naar Sainte-Foy-la-Grande, 33 km.
De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het voor mij 29 km was, omdat ik op de grote weg liep.
Vanmorgen afscheid genomen van Dick, Iris en Hildegard. Dick en Iris gaan vanavond naar Bordeaux en morgen terug naar Nederland.
Hildegard gaat nu ook weer alleen op pad, maar kortere afstanden.
Haar einddoel is St.Jean-Pied-de-Port.
Vandaag een langere wandeling, dus vroeg op pad. Om 7.00 uur liep ik al, en om 13.00 uur was ik in Sainte-Foy-la-Grande.
Niet verkeerd, 29 km in 6 uur, inclusief pauze.
Vanmorgen vertrokken met de poncho in de rugzak, maar het mocht nog niet zo zijn, om 10.00 uur moest hij aan. Geen erge regen, maar je wordt er wel nat van. De rest van de tocht, de poncho op en af.
Tussen de middag geluncht onder een afdak. Dat kwam mooi uit, het begon net weer te regenen.
Als ik alleen loop komen de gedachten vanzelf. Langs de weg veel varens. Deze brachten bij mij herinneringen boven aan mijn kinderjaren. Ik ben opgegroeid aan de Bergkampen, tussen twee bossen. In de bos bij Ep de Olde waren op een kale plek in het bos heel veel varens. En als kind lieten we er ons languit in vallen. Dat was heerlijk indertijd. Ook verstopten wij ons er onder. Een mooie tijd.
Ik loop nu in de buurt van Bergerac, wijngebied. Er zijn nu ook weer wijngaarden te zien. Ik vind dat een prachtig gezicht. Op de foto's kan je zien dat er al veel blad aan de wijnstokken zit, in vergelijking met de wijnstokken in Chablis.
Weer een prachtige natuur vandaag. Ik kan ongelooflijk genieten van de schoonheid die ik in de natuur aantref.
Vandaag slaap ik weer in een refuge van de gemeente.
Weer heel iets anders dan in een Château.......
Vandaag slaap ik daar met een Franse pelgrim. We hebben elkaar dus niet veel te vertellen. Ik ben hem al twee dagen tegen gekomen.
Hij sliep ook in het Château en gisteren heeft hij ook met ons in die refuge geslapen. Vanavond en morgenochtend zal ik voor mezelf eten gaan verzorgen. Ik houdt het eenvoudig, denk ik.

Pelgrim wordt een mens gaandeweg;
de tijd moet druppelen
om zekerheden los te weken,
om harten open te breken,
om solidariteit te voeden en
deemoed te laten groeien.

Jeroen Gooskens

  • 17 Juni 2016 - 21:09

    Henrike:

    Wat zie je er heerlijk gebruind uit pap!! Mooie foto's en leuk om je weer even te zien. Inderdaad de kapper heeft je goed gedaan. Al ben je van jezelf al hartstikke knap natuurlijk.
    Je loopt mooi snel. Als een raket. Hartstikke goed van je. Ik hoop dat je wat lekkers en voedzaams hebt gemaakt voor jezelf want dat kan je wel gebruiken ;-) Slaap lekker en voor morgen; zet m op. Dikste kus

  • 17 Juni 2016 - 22:08

    Els Van De Weghe:

    we hebben jou in le Chemin kennelijk nog in beschaafde vorm gezien, zoals die" na de kapperfoto".
    "Pelgrim wordt een mens gaandeweg"....en blijf ik ook...ook al ben ik thuis. De weg eindigt niet in Santiago...die gaat verder hier in Dwingeloo.
    Het doet me goed om steeds een mooie slottekst te vinden bij jouw dagelijkse verslagen.
    Bon Chemin, Els.

  • 18 Juni 2016 - 10:00

    Geert:

    Gedachtig de woorden van Els en denkend aan de woorden van JG dan gelden zijn woorden óók voor ons. Laat het in éérste instantie eindigen in Santiago en/of Finisterre, meer uiteindelijk kan hij zich ook manifesteren tussen de Worden, op de Oldenhof of ik Mokum.
    Maar goed, je bent weer heerlijk (én vlot) op pad. Tóch maar eens gezelligheid met die fransman gaan praten onder het genot van een goed glas wijn. Goed voor je frans én het verheugt het hart (zei ik vroeger altijd).
    Dank voor je prachtige foto's, weer op die ene je er weer keurigj es op staat (mét glas!).
    HggH

  • 18 Juni 2016 - 13:58

    Geert:

    Correctie op hierboven:
    ....manifesteren tussen de Wieden, op de Oldenhof of in Mokum.
    gh

  • 18 Juni 2016 - 18:22

    Joop:

    Dank je wel, Henrike, voor je lieve woorden. Ik heb niet zelf gekookt, gisteren, ik heb paella gegeten. Er was een Brasserie, en die maakte een hele grote pan paella. Het rook heerlijk, ik dacht, aanschuiven.
    Ook voor jou de dikste kus, Henriek.
    Dat klopt, Els, in Le Chemin, zag ik er nog redelijk netjes uit. Het hele leven is eigenlijk een pelgrimage. Het houdt niet op bij bij Santiago de Compostela, we blijven ons hele leven onderweg, Els. Fijn dat je mijn verslagen waardeert. Ik houd van gedichten, en vind het mooi om daarmee te besluiten.
    Bovenstaande tekst, is ook een antwoord op jouw reactie, Geert.
    Nee, conversatie met een Fransman is aan mij nog niet besteed, ik betreur het overigens wel, dat ik de Franse taal niet machtig ben.
    Ik zou graag met ze willen praten. Dank je, voor het compliment, broeder. Zolang ik in Frankrijk ben, drink ik het wijntje met smaak.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 106786

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: