Woensdag 4 en donderdag 5 mei 2016 - Reisverslag uit L'Écaille, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Woensdag 4 en donderdag 5 mei 2016 - Reisverslag uit L'Écaille, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Woensdag 4 en donderdag 5 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

05 Mei 2016 | Frankrijk, L'Écaille

Gisteren is het niet gelukt om een blog te schrijven, we hadden heel laat gegeten, het was te laat om nog te schrijven, vandaag zou ik een lange tocht maken.
Maar eerst wil ik jullie nogmaals bedanken voor jullie support, en voor jullie liefdevolle reacties. Ik heb het idee dat er steeds meer mensen mijn blog lezen. Het doet mij heel goed om dat te lezen.
Ik kan niet reageren op elke reactie, maar weet dat ik jullie meeleven zeer waardeer.
Tinie heeft gevraagd nu ik bijna een maand op reis ben of ik ook op een kwart van de afstand ben. Ik weet het echt niet, ik ben er ook niet mee bezig. Ik ben met vandaag bezig. Ik denk dat ik ongeveer 600 km heb gelopen, maar weet niet exact hoeveel.
Annie en Henk uit Putten, het doet mij goed om te horen dat jullie op de hoogte worden gehouden van mijn wel en wee. En dank je wel voor je lieve gedicht. Zoals het daar staat, zo voel ik het ook. Ik voel mij geborgen.
Nu over gisteren. Gisteren vertrokken van Guy. Ik heb daar een fijne rust dag gehad. Ik heb mijn luchtbedje daar achter gelaten, scheelt 750 gram, dat is mooi meegenomen. Niet overal krijg je meer een lunchpakket mee, dus nu moet ik er zelf voor zorgen. En dat is ook weer het nodige gewicht. Ook zijn er in alle dorpjes mogelijkheid om wat in te slaan. Dus elke keer weer een afweging maken.
Ik ben vertrokken met heerlijk zonnig weer. Dan ben je ook zo weer de kou van de afgelopen weken vergeten. De wind is overigens nog wel fris, dus opletten als ik bezweet ben, om niet te gauw kleren uit de doen. Schitterend om te lopen door de glooiende gebieden. Je hebt prachtige vergezichten.
Maar in al die wijsheid, loop je wel alleen.
Als ik me dan realiseer dat ik nog nooit, alleen, gelopen ben naar
Paal 19, op Schiermonnikoog. Je loopt dan naar de uiterste oostelijke punt van het eiland. 9 km over het strand, en ik durfde het niet, angst voor het alleenzijn. En kijk nu eens, wat ik nu doe, vele, vele km alleen lopen, door heel grote vlaktes. Mijn dankbaarheid daarvoor is zeer groot, dat ik het nu wel doe, in een land waarvan ik de taal niet spreekt.
En ik geniet ook van die vergezichten, lopen tussen die heerlijk geurende koolzaad velden. Onbeschrijfelijk mooi! En dan ruik je zo maar ineens seringen, in het wild, heerlijk en bijzonder.
En elke keer als de silhouetten opduiken van de dorpjes die je passeert.
Elk dorpje heeft zijn kerk met kerktoren.
Gisteren overnacht bij Jos en Christelle. Jos is Nederlander, en woont al 21 jaar in Frankrijk.
Jos is heel alternatief. Hij leeft heel bewust. Doet mij een beetje denken aan de jaren 60, van de vorige eeuw. Hij laat mij delen in zijn wijsheid. Ik voel mij geraakt als hij spreekt met zoveel liefde voor alles wat leeft.
Vanavond slaap ik weer bij hun. Hij stelde mij voor om vandaag te gaan lopen, 30 km naar L'Ecaille. Hij haalt mij daar weer op en brengt mij morgenochtend daar weer naar toe. Is het niet geweldig, vandaag gelopen zonder mijn zware rugzak. Ik kreeg een klein rugzakje van hun, voor de noodzakelijke dag voorraad.
Het is een win-win situatie, hij heeft mij 2 nachten, en ik kan nu in twee dagen naar Reims. Er zijn weinig slaapplaatsen in dit stuk. Dus zou ik het in 3 etappes moeten doen. En nu scheelt het mij één overnachting.
Morgen kan ik dan al in Reims zijn. Als je je daar meld in de kathedraal, dan wordt er voor onderdak voor je gezorgd in een klooster van de Zusters of de Paters. Morgen hoor je wat het is geworden.
Nog iets over mijn indruk van het gebied waar door ik loop.
Over het algemeen is het zeer armoedig. Veel te koop, slecht onderhoud, vel staat leeg en er gebeurd niets mee, het verpaupert.
Jos vertelde dat er ook bijna geen werkgelegenheid is, dus trekken de mensen weg, alles achterlatend. Heel triest om te zien. Er is bijna in geen dorp een winkel, school o.d.
Ik zal zien of dit alleen voor Noord Frankrijk geldt.
Morgen dus naar Reims. Misschien wel weer een dag door die uitgestrekte velden.
Mochten jullie het nog niet begrepen hebben, met mij gaat het goed.
Mijn lichaam doet het heel goed, vind ik, ook mijn voeten doen het goed. Ik tape wel enkele tenen in. Ik heb n.l. al twee sokken met gaten van mijn Nagel van mijn grote teen, linkervoet. Heb ook al wel geknipt, en gevijld. Een vijl heb ik van Wilma meegekregen. Mijn pedicure, hé.
Maar ik hoop dat ik in Reims nieuwe wandelsokken kan kopen, want ik heb nog maar één paar hele sokken.
Morgen hoor je meer. Lijk de foto's en zie hoe ik heb genoten.
O ja, gisteren geëindigd in Wasigny, vandaag in L'Ecaille.


  • 05 Mei 2016 - 20:53

    Henriek:

    Wat een heerlijk positief en mooi verhaal. Fijn om te lezen dat t goed met je gaat en dat je lichamelijk weinig klachten hebt. Zet m op pap! De dikste kus

  • 05 Mei 2016 - 21:01

    Saskia:

    Hey pap! Wat een superleuke blog weer vandaag! Ik zal je zeggen, het is gewoon saai als je een dag overslaat! Geen druk hoor, want het is natuurlijk geen drama. Maar het is zo leuk om mee te lopen met je op deze manier. Iedereen om ons heen leeft natuurlijk een vrij normaal leven, inclusief wij zelf, en op deze manier neem je ons dan toch mee op avontuur, dat is super! Ik ben altijd weer nieuwsgierig naar waar je slaapt, wie je tegenkomt, wat je gezien hebt.

    Vandaag en gisteren waren indrukwekkend dus. Dat je dan realiseert dat je de angst van alleen zijn achter je aan het laten bent. Dat moet een heel bevrijdend gevoel geven lijkt me. En een trots gevoel. Ik ben heel trots op je hoe je het doet.

    Heb je al wel eens een dag gehad waarin je wakker werd en geen zin had? Daar ben ik nieuwsgierig naar.

    Wat jammer dat zo'n dorpje een soort van afsterft. En het is er zo mooi. Maar ja, mensen moeten eten, en als ze dat niet meer op tafel kunnen krijgen daar gaan ze weg.

    Heel lief van Jos en Christelle, hoe gastvrij ze je hebben ontvangen! Super! Fijn om zulke lieve mensen tegen te komen. Dat doet goed, en je hebt het nodig!

    Dikke kus voor de dapperste, stoerste pelgrim!

  • 05 Mei 2016 - 21:11

    Wilma Corporaal. :

    Sluit me aan bij saskia,s woorden.
    Wat fantastische dat het zo goed gaat.
    Ben dankbaar voor je.
    Goed dat je je nagels hebt geknipt en vijlen he!!!
    Lieve groet.

  • 05 Mei 2016 - 21:46

    Greetje De Weger:

    Hoi Joop,

    We genieten mee van je belevenissen. Wat een unieke ervaring heb je!
    Nu met dit prachtige weer ziet alles er geweldig uit, maar ik begrijp heel best dat er toch vaak lastige momenten en situaties zijn. Je lijkt ze glansrijk te beleven. Inclusief de gaten in je sokken.

    Heel veel goeds gewenst. Ga met God wou ik haast zeggen maar ik weet helemaal niet of dat een taal is waar jij tegen kan. Dan maar: ga met aandacht, zorg en liefde, is net zoiets.

    liefs, Greetje

  • 05 Mei 2016 - 21:56

    Rita & Bert:

    Hė pelgrim, blij te horen dat het goed met je gaat. En in het bijzonder dat jij je angst hebt overwonnen, wat zul je trots zijn. We misten je blog gisteren wel. Ook wij genieten zo mee van je reis. Succes morgen. Lieve groet van Bert & Rita .

  • 05 Mei 2016 - 22:45

    Philip:

    Mooi om te lezen dat het zo goed gaat.
    Ik lees met veel plezier je dagelijkse verslag.
    Succes en blijf genieten.
    Philip

  • 06 Mei 2016 - 18:25

    Geert:

    'k Heb weinig aan mijn e-mailtoe te voegen. Mooie mensen, prachtige natuur en een broer die STERK blijkt!
    Groeten, Geert

  • 06 Mei 2016 - 19:10

    Hoege:

    Nooit gedacht dat jij dit zou gaan doen. Super. Ik probeer je blog nu te volgen. Geniet van elke dag die je krijgt en succes

  • 06 Mei 2016 - 22:46

    Herman:

    Hoi Joop.
    Goed te lezen dat het met de gezondheid goed gaat. Inmiddels al een eind het Franse land ingelopen. Zo langzamerhand te ver om even te komen lunchen. Maar ik denk regelmatig aan je en je wandelavontuur. Leuke mensen ontmoeten en goede gesprekken. We zullen zondag op de verjaardag van Antje een borrel op jouw avontuur drinken. Veel wandelpezier verder en ik blijf je volgen op je tocht.

  • 14 Mei 2016 - 17:24

    Joan:

    ja wat is de natuur prachtig he in deze tijd van het jaar. Genieten! Ik zou je wel sokken willen sturen, maar naar welk adres? En wat is je maat?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 106765

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: