Donderdag 28 april 2016 - Reisverslag uit Dinant, België van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Donderdag 28 april 2016 - Reisverslag uit Dinant, België van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Donderdag 28 april 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

28 April 2016 | België, Dinant

Vanmorgen om 9.00 uur vertrokken uit Namen. Ik kon niet eerder weg, het obtbijt was om 8.30 uur, Thérèse moest eerst de kinderen naar school brengen.
Het was in ieder geval droog, niet warm, 3 graden, maar de zon scheen. Het zou tot de middag droog blijven, daarna weer regen.
Het was een prachtige tocht, direct langs de Maas.
Onderweg kwam ik een andere pelgrim achter op. Het was Jaco, 69 jaar, hij is op weg naar Rome. Samen zijn we naar Dinant gelopen.
We hebben in Bovignes, de gotische St. Lambertus kerk willen bezichtigen, maar hij was gesloten. In Dinant is Abdij Leffe. Bekend van het bier Leffe. Maar bier brouwen doen de Norbertijnen allang niet meer. Ik had gisteren geprobeerd om hier logies te reserveren, maar de dame aan de telefoon zei, dat de abdij gesloten was voor gasten.
Het verbaasde mij dan ook dat Jaco hier wel heeft kunnen reserveren.
Ik denk ik ga met hem mee, als hij mag dan mag ik vast ook wel blijven. In ieder geval wilde ik daar een stempel halen, voor in mijn pelgrimspas. De poort werd wel open gedaan, maar ook Jaco kwam er niet in, ook al had hij wel gereserveerd. Hij kon praten als Brugman, in het Frans, maar het mocht niet baten. Het was dezelfde dame die ik aan de telefoon heb gehad. Onverrichter zaken vertrokken. Gelukkig had ik een kamer kunnen boeken. Jaco is verder gegaan op zoek naar een slaapplaats. Ik had ook liever in de abdij geslapen, dat is goedkoper dan een reguliere kamer. De kosten van een kamer in een abdij gaat op basis van "donativo", dat wil zeggen op basis van een vrije gift. Het is er vaak sober, dus hoef je niet zoveel te geven.
De kosten voor een gewone kamer vind ik relatief duur, duurder dan ik gepland had.
Ook is de stad Dinant bekend door de uitvinder van de saxofoon, Adolphe Sax. Dinant is vergeven met levensgrote saxofoons. Wel mooi, overigens. Adolphe Sax is geboren in 1814.
Ik ben niet vaak op vakantie in Frankrijk geweest. Ik reed er door als we naar Spanje gingen met de camper.
Het is mij toen niet opgevallen dat mannelijke, bekenden van elkaar, elkaar begroeten met een kus, de wangen tegen elkaar, en kus geluiden maken. Bij, waarschijnlijk minder bekenden, begroeten ze elkaar door een hand te geven. Morgen op weg naar Givet, en als het mee zit, Hierges.

  • 28 April 2016 - 22:16

    Tonengemma:

    Wat is het fijn om mensen te ontmoetenwaar je zo fijn mee op kunt trekken.we hopen voorjou dat de temperatuurmorgen wat beter is en dat je gauw weer een warm bedje krijgt .lieve groetjes Ton en Gemma.

  • 29 April 2016 - 08:51

    Wim Vd K:

    Hoi Joop. zo maak je elke dag weer wat mee. leuk om te lezen hoor. En nu hopen op wat beter weer. Vive La France!

  • 29 April 2016 - 10:50

    Toos:

    Hallo geliefde broeder, je houd de moed er nog wel in. Klasse !!!!!!!!!!!!!! Maar je maakt best veel mee. S morgens nog niet weten waar je s avonds je hoofd te rusten legt. Je moet het maar kunnen, ik weet wel je hebt geen andere keus maar toch....... Hopelijk heb je de komende tijd beter weer. Maar het had toch wel iets met die sneeuw he. Lieve Joop heel veel sterkte bij je verdere tocht. Wij reizen in gedachten met je mee. Als eerste lees ik s morgens je blog. Een lieve groet en knuffel vanuit een koud en nat Assen. Ben en Toos

  • 29 April 2016 - 11:43

    Sylvia:

    Ik vind het super leuk je verslag te volgen. Groet Sylvia

  • 29 April 2016 - 11:56

    Bas:

    Wat een mooi landschap waar je nu door heen reist. Jammer dat het weer nog niet helemaal mee zit. Niet echt verwelkomend die kloosters voor pelgrims, of was het dit specifieke klooster? Ik kan me voorstellen dat een kamer huren elke avond een stukje meer kost dan bij een klooster. Hopelijk kan je de komende tijd wat vaker bij die kloosters terecht.

    Red je je nog een beetje met de taal? Heb je nog wat aan je Nederlands, of moet je het nu toch echt hebben van Engels? Heb je geen Frans-Nederlands talenboekje mee? Vroeger hadden ze van die handige zinnen boekjes voor de meest gebruikte zinnen.

  • 29 April 2016 - 11:59

    Jacomien En Henk:

    Dag Joop,
    We lezen elke dag je blog, heel leuk.
    Knap hoor door al die weersomstandigheden, petje af.
    Wij zijn nu In Frankrijk, bij Henrieke, om onze kleindochter te bewonderen, die afgelopen maandag is geboren.
    We reden door Belgie woensdag met fikse regenbuien en hebben aan je gedacht.....
    Nog heel veel wandelplezier en we blijven je volgen.
    hart.groet Henk en Jacomien

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 299
Totaal aantal bezoekers 106788

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: