Maandag 11 juli 2016 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Maandag 11 juli 2016 - Reisverslag uit Burgos, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Maandag 11 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

11 Juli 2016 | Spanje, Burgos

Vandaag van Atapuerca naar Burgos, 21,6 km.
Het was fris vanmorgen, behoorlijk wat graden minder dan gisteren. Het begon met een forse klim van 220 m. De rest van de tocht was vlak, niet spectaculair.
Ik was in een slechte conditie, afgelopen nacht de darmen van streek gehad, dus ik durf niet te eten vanmorgen, want we moeten verder. Het lopen viel me heel zwaar.
Bas had er vanmiddag last van, na aankomst, we hebben gisteravond zeker iets verkeerds gegeten.
In Burgos hebben we de Kathedraal, de Santa Maria, bezocht. Deze is adembenemend mooi, wat een schoonheid, wat een vakmanschap. De bouw is begonnen in 1221 en in de 16e eeuw voltooid, het is een indrukwekkend voorbeeld van de gotische bouwkunst. Bas heeft veel foto's gemaakt, teveel om allemaal te laten zien, maar je krijgt wel een indruk van de pracht en praal die er te zien is.
Daarna heb ik een poosje geslapen en iets opgeknapt. Ook was Bas erg moe.
Om 18.00 uur is Bas, met de bus, terug gegaan naar huis.
We hebben een heel fijne tijd gehad samen. Ik heb Bas kunnen ervaren hoe hij in het leven staat, en hoe hij met andere mensen omgaat. Ook zijn contacten met de medepelgrims was hartverwarmend. Hij was zeer onderhoudend en liefdevol naar hun toe. Aan hun reacties te zien, konden ze Bas zeer waarderen. Hij heeft met velen kennis gemaakt. Ik kijk met buitengewoon genoegen terug op onze gezamenlijke Camino en zal hem missen. Het is een fijn en goed mens.
Morgen dus weer alleen verder. Ik ga de Meseta in, 200 km dor gebied, zonder begroeiing, zonder schaduw. We zullen zien hoe dat gaat. Ik ga vroeg op pad, want de 1e dag is een lange dag.

Het volgende is geschreven door Bas:

Ik heb de vijf dagen erop zitten en typ dit nu in de bus. Het was een hele mooie ervaring. Pa en ik hebben leuke dingen beleeft samen, fantastische gesprekken gehad, en ik heb mogen zien van dichtbij wat hij die laatste maanden heeft gedaan. Dit is natuurlijk niet helemaal waar want de dingen die hij heeft meegemaakt in Frankrijk heb ik nooit gezien. Wel heb ik het van hem en andere mensen gehoord. En ze zijn nog een heel stukje zwaarder.

De vijf dagen heb ik goed doorstaan. Daar mag ik niet over klagen. Maar ik heb wel heel veel respect voor deze accomplishment van mijn vader. Het is lichaamlijk, maar vooral geestelijk heel zwaar om dit dag in, dag uit te doen. Ik ben heel trots op hem dat hij dit vol heeft gehouden (al heb ik altijd gedacht dat hij dat wel in hem heeft), maar vooral dat hij er geestelijk en emotioneel een sterker mens door is geworden. Buen camino, pa!

Als je loopt ontdek je je eigen verlangens,
de kern van je behoeften,
van je begeerten, je wensen.
Je kunt dit met een heel oud woord zeggen:
dan wordt je ziel niet meer gehinderd.
Gaandeweg ontdek je
je eigen oorspronkelijk verlangen,
misschien wel je ziel,
anders gezegd: de plek in jou
waar je grote ervaringen opdoet.
Je kunt namelijk een heleboel bomen zien,
maar het kan je ook overkomen
dat je ineens een boom ziet.
Er zijn tal van mensen, tal van kinderen
maar het kan je plotseling overkomen
dat je een mens ziet,
dat je ontdekt, dit is een kind.

Vrij naar Herman Andriessen

  • 11 Juli 2016 - 20:27

    Jochem :

    En zo zijn die vijf dagen om gevlogen. Bas weer naar huis en jij morgen weer 'alleen'.
    Succes dan! Hopelijk zijn de darmen dan ook weer in orde.

  • 11 Juli 2016 - 20:44

    Els:

    Mooi zoals jullie over elkaar schrijven... beterschap en morgen die mooie hoed op, Joop...de Meseta komt er aan!! (uit ervaring: neem wat meer water mee)
    Buen Camino

  • 11 Juli 2016 - 21:20

    Geert:

    Joop en Bas, vijf dagen, die jullie niet meer kunnen worden afgenomen. Dat jullie elkaar op deze wijze beter hebben leren kennen. Vader en zoon. Waardevol!
    Bas terug naar de plek waar hij hoort, naar zijn Maria en de kinderen (Eric en ???? weet ik niet meer; shame on me). Dan zal daar de hereniging met blijdschap zijn.
    En jij Joop, enerzijds alleen voortgaand. Maar wat is 'alleen' gedachtig de tot nu toe vele ontmoetingen. Natuurlijk zul je hem missen, maar anderzijds is het een terugzien op een hele mooie tijd.
    Jij op weg, nu met minder dan 600 km.
    En ga je in Finisterre ook je schoenen en kleren verbranden, zoals men mij vroeg en ik in de film Compostela heb gezien?
    Houd je haaks en goede vaart!
    Geert

  • 12 Juli 2016 - 11:43

    Inaheetebrij-westra:

    ....wordt er ook een beetje stil van door wat nul is beiden hebben opgeschreven. Koester die momenten Joop. Geld ook voor Bas. Moke tijd. Mooie foto's vanuit de Kathedraal. Pas gezien op tv. Gisteravond in Max op de tv waren een aantal pelgrims op het plein in Santiago die de eindstreep hebben gehaald. Zoo mooi! Dachten even aan jou. Joop het gaat je goed. En mocht je nog last van de darmen hebben: karnemelk!
    Zet hem op! Liefs Ina.

  • 12 Juli 2016 - 15:51

    Jan En Tinie:

    Lieve Joop, weer alleen verder. Maar Genoten hebben jullie, dat hebben we kunnen lezen en fijne gesprekken met elkaar. Dat neem je ook mee en Bas ook natuurlijk, dat vergeet je niet meer. Je gaat goed Joop en doet het geweldig, trots op je.
    Succes met je laatste stuk en hou je hoed op, hij staat je goed, maar de temperatuur is ook warmer. Pas goed op jezelf.
    Lieve groet,
    Jan en Tinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 248
Totaal aantal bezoekers 106775

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: