Maandag 25 juli 2016 - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Maandag 25 juli 2016 - Reisverslag uit Palas de Rey, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Maandag 25 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

25 Juli 2016 | Spanje, Palas de Rey

Vandaag van Ferreiros naar Palas de Rei, 34,5 km. (Nog 69,3 km te gaan naar SdC)
Gisteravond een heel fijn gesprek gehad met Francisca uit Italië. Ze woont in de buurt van Milaan.
Het was een heel bijzondere ontmoeting, die mij op termijn naar Italië zou kunnen leiden. Naar een Instituut voor onderwijs in het boeddhisme.
Vanmorgen was het mistig. Voor de eerste keer dat ik dat hier mee maak. Aan de foto's kun je ook zien dat het donker weer is, vanmorgen. Vanmiddag is het wel weer warm, maar niet extreem, zo'n 30 graden.
Vanmorgen had ik echt het idee dat alle pelgrims hebben uitgeslapen. Ik heb bijna de hele morgen niemand gezien. En dat is vreemd, ik zit in de laatste 100 km, dan zou het druk moeten zijn.
Vanmorgen zag ik dat de uitbater van die mooie Aubergue geen stempel heeft gezet in mijn pelgrimspas. En daar ben ik niet blij mee. De laatste 100 km, moet je als wandelaar, twee stempels per dag hebben. Ik had het gisteravond niet gezien en ontdekte het later vanmorgen. Teruggaan is geen optie. Bij de uitreiking van de Compostela in Santiago kunnen ze daar moeilijk over doen, en niet de Compostela geven. Ook al heb ik, inmiddels drie boekjes met stempels. Dat zegt niets, je moet er twee per dag hebben over de laatste 100 km.
Nu zijn vandaag de laatste 100 km ingegaan, dus ik hoop dat het goed gaat.
Gisteren ben ik al begonnen met twee stempels. Gisteren heb ik een stempel gehaald in Sarria, deze schijnt ook belangrijk te zijn. Het zal wel goed komen.
Er is inmiddels wel een run op een bed in de Aubergue's. Veel reserveren vooraf, dus de eerste Aubergue was al vol, de tweede lukte wel. Ik kan slapen vannacht.
Het wordt allemaal wel onpersoonlijker. Het is hier gewoon business.
Vandaag is het de 25e, St. Jacques dag. Op diverse plaatsen is er feest. Je hoort luide knallen van vuurwerk.


De reis naar Santiago de Compostela
is in wezen niets anders dan
een doortocht, een levensreis,
een reis in de meest letterlijke betekenis van het woord,
waar je - als deze voorbij is -
als een ander mens van terugkomt,
veranderd als je bent door de'alchemie' van het lopen.

Jean-Claude Bourlès

  • 25 Juli 2016 - 18:47

    Henrike:

    Mooi gedicht pap!! En wat een ervaring is deze tocht. Ben echt wel jaloers op je. Wie weet in de toekomst....
    Balen van de stempels. Als je hierdoor niet de Compostela krijgt uitgereikt zal ik ze ergens een stempel drukken waar ze m niet willen hebben ;-)
    Succes de komende 3? Dagen. Wij vertrekken woensdag naar Oostenrijk maar blijven je op de voet volgen.
    Hele dikke, de allerdikste, kus

  • 25 Juli 2016 - 19:41

    Paul:

    Hallo Joop, misschien kun je de gemaakte foto's als bewijsstuk inleveren zulke mooie stempels hebben ze nog niet gehad. (denk ik).
    Veel succes met de laatste meters.



  • 25 Juli 2016 - 19:45

    Toos:

    Lieve Joop,

    Het is bijna zover dan ben je in Santiago de Compostella. Wat ben ik blij dat je doorgegaan bent.
    Dit zijn zulke waardevolle herinneringen.!!!!!! We hebben je met heel veel plezier gevolgd en genoten van de prachtige fotoos.

    Je komt straks als een ander mens weer thuis. Na zoveel ontberingen en natuurlijk niet te vergeten al die fijne ontmoetingen en liefde die je onderweg kreeg. geweldig !!!!!!!

    Veel sterkte nog voor de laatste kilometers. We horen wel wanneer je thuis komt.
    Hou je taai nog even en een lieve groet en knuffel van mij.

    Toos

  • 25 Juli 2016 - 21:49

    Greetje De Weger:

    Hoi Joop!

    Wat een belevenissen! En een vreemd gevoel zal het zijn om het eind van deze tocht te naderen.
    Geweldig dat je dit hele pad kan lopen, en zoveel bijzondere ontmoetingen en ook momenten van stilte beleeft.
    We wensen je een goede reis verder en neem vooral de tijd om rustig terug te komen.

    liefs, Wim en Greetje

  • 26 Juli 2016 - 08:41

    Jan En Tinie:

    Lieve Joop, een week heb ik je blog niet gelezen. Het boek is bijna uit. Morgen je laatste dag? Je doet het goed, wat een prestatie! Je hebt ons een prachtig verslag gegeven en dan die mooie foto,s. Een mooi boek is het geworden, Joop. Geniet nog van je laatste kilometers.
    Lieve groet, Jan en Tinie

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 387
Totaal aantal bezoekers 106694

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: