Woensdag 13 juli 2016 - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Woensdag 13 juli 2016 - Reisverslag uit Itero de la Vega, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Woensdag 13 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

13 Juli 2016 | Spanje, Itero de la Vega

Van Hornillos de Camino naar Itero de la Vega, 30,9 km.
Geen darmklachten meer vanochtend, zelfs een ontbijt genomen. Het was vanmorgen ook weer fris, 12 graden, met een stevige wind. Dus ook nu weer de fleecetrui aan.
Een geweldige mooie wandeling door de Meseta, prachtige vergezichten, bijzondere kleuren. Ik heb enorm genoten.
Mijn mijmeringen.......
Tijdens mijn wandeling luister ik naar de stilte van de Meseta, ik hoor alleen mijn voetstappen en het ruisen van de wind door het graan........
Mijn gedachten drijven op de wind tot achter de horizon........

Tegen de middag, voor het stadje, Castrojeriz, kom ik een jongeman achterop, Adrian uit Parijs, 21 jaar jong.
We hebben een uurtje samen gelopen, een interessant gesprek gehad. Hij studeert Filosofie en Politicologie.
Ik vroeg hem hoe het kwam dat hij al zo jong Filosofie studeert. Hij zei: Ik had al heel jong vragen over familie, liefde, wetenschap en politiek. En ik zoek daarop antwoorden.
Later in het gesprek zei hij nog, dat de antwoorden in hem zelf zaten. Heel mooi vond ik dat. Wat een wijsheid op zo'n jonge leeftijd. Heerlijk om daarmee het pad even te mogen delen.
Castrojeriz is een mooi stadje, je kan vanuit de verte de ruïne van een burcht, op een berg, zien.
Aan het begin van het stadje ligt het kloostercomplex en de kapittelkerk van Santa Maria del Manzano (11e - 13e eeuw).
Vanuit Castrojeriz ga ik over de Tafelberg Alto de Mostelares, met op 911 meter een hoogvlakte
Ik ben nu in Itero de la Vega en slaap in Hostal Fitera.

De mens ervaart,
als enige van alle wezens,
wanneer hij door de stem van het Zijn
wordt aangesproken
het wonder van alle wonderen:
dat wat is is.

Martin Heidegger

  • 13 Juli 2016 - 19:30

    Toos:

    Geliefde broer

    Fijn dat je darmen je niet meer in de steek laten. Wat een blij bericht, dat je weer zo genoten hebt van de wandeling vandaag.
    Bijzonder zijn ook de fotoos. En als je zo alleen loopt gaan je gedachten alle kanten op.
    Ook leuk de ontmoeting met die jonge Fransman.
    Wat heb je zo toch al veel mensen ontmoet en een schat aan verhalen gehoord.
    Ben reuze benieuwd en kijk ernaar uit Nog veel wandelpleziet gewenst en mooie vergezichten.

    Een lieve groet en dikke knuffel. Toos

  • 13 Juli 2016 - 19:56

    Herman :

    Joop,
    je gaat als een speer richting Santiago! Geweldig... wij gaan morgen ook richting Spanje, naar de oostkust.
    Zet hem op!
    Antje en Herman

  • 13 Juli 2016 - 20:00

    Dick Van Eerde:

    Beste Joop,
    Wat geweldig ga je.
    Het is wel even heel vervelend natuurlijk dat je darmen van slag waren. Waarschijnlijk toch even wennen aan de Spaanse olijfolie misschien? Gauw vergeten het gaat weer beter gelukkig.
    Ik maak op uit je verhalen dat het toch wel prettiger loopt nu in dit deel van Europa.
    Mooie diepgaande gesprekken en mooie ontmoetingen. Ik wordt haast een beetje jaloers op je. Maar....... het gaat ook zeker niet zomaar het kost toch wel veel energie, maar je doet vast en zeker ook wel weer energie op van alles wat op je pad komt.

    Joop ik wens je nog veel wandelplezier en spirituele ontmoetingen tijdens de wandelingen of overnachtingsadressen. Je gaat het halen, geweldig.

    Een groet van ons uit Emmeloord, omringd door een rustig en vredig polderlandschap. Uitkijkend op de windmolens langs de polderdijk nabij Urk.

    Hartelijke groet,
    Dick en Klaasje

  • 13 Juli 2016 - 22:48

    Els:

    En zo mag ik de Meseta weer een klein stukje meebeleven, Joop,...de stilte...voetstappen...de verre horizon..mooi..
    een landschap om van te genieten en dat je naar binnen doet keren.
    Wat lopen er toch mooie mensen rond, ze houden je soms een spiegel voor.
    Mooi, dat je die darmen weer in 't gareel hebt,zeker bij die lange afstanden, die jij loopt.
    Prachtige schaduwfoto!
    Door jouw verslagen zit ik in gedachten wel heel vaak terug op de Camino.
    In Groningen draait de film "Compostela" in het filmhuis.

    Mooie dagen in de Meseta, ik kijk uit naar jouw bespiegelingen.
    Buen Camino, Els.





  • 14 Juli 2016 - 09:22

    Geert:

    Ja Joop, ook deze blog noodt weer tot een reactie, daarbij sterk denkend aan de slotwoorden van Martin Heidegger.
    De woorden van het Zijn komen veelal in de stilte. (Voor mij is dit een bijbels gegeven.) Dan ben jij daarvoor nu in de juiste omgeving en mocht je daarbij ook weer een unieke ontmoeting hebben.
    'Ergens' ben je wel een gelukkig én gezegend mens. Deze reis met alles erop en eraan, met hulp van her en der, en mede óók door je doorzettingsvermogen (ik doe je dit niét na; klasse!) kan je niet meer worden afgenomen.
    Ervaar wat op je pad komt met open oog en hart.
    fr.G.

  • 14 Juli 2016 - 11:49

    Bas:

    Wat een mooie foto's pa! Vooral met het morgenlicht ziet het er heel mooi uit. Super dat je zo'n goede dag had! Succes!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 441
Totaal aantal bezoekers 106719

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: