Donderdag 30 juni 2016 - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Donderdag 30 juni 2016 - Reisverslag uit Roncesvalles, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Donderdag 30 juni 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

30 Juni 2016 | Spanje, Roncesvalles

Vandaag van Saint-Jean-Pied-de-Port naar Roncesvalles, 24,9 km
Ik ben dus nu in Spanje!!!
De rustdag heeft me goed gedaan. Gisteravond samen gegeten met 18 andere pelgrims. Heel fijn, mooie gesprekken. Er heerst dezelfde sfeer, zoals Arno en Huberta hebben in Le Chemin.
Ook hier voor het eten verteld ieder zijn verhaal als je dat wilt, je reden voor je Camino. Mooi om die verschillende verhalen te horen. Als afsluiting kreeg iedereen de beurt om één woord te zeggen, wat op dit moment betekenis voor je heeft. Voor mij was dit: Vertrouwen.
Vandaag een spannende tocht, over de Pyreneeën naar Spanje
Om 7.00 uur vertrokken. Eerst afscheid genomen van Jan, die gaat naar Santiago via Route del Northe. Ik ga via Route Frances.
Buiten Saint-Jean-Pied-de-Port begint het meteen te klimmen en dit gaat door tot Col de Lepoeder, 1430 m hoog. Ik heb het hoogteprofiel meegestuurd zodat kan zien wat ik moest klimmen. En goed gedaan ook. Ik deed niet onder voor mede pelgrims, die een derde van mijn leeftijd hebben. Volgens het schema duurt de tocht 7.45 uur, ik deed het in 6.15 uur. De training vanaf Wanneperveen werpt zijn vruchten af.
Ik ben menige pelgrim gepasseerd. Er waren veel pelgrims die voor de eerste dag liepen. Ook veel studenten, o.a. uit Zuid-Korea, Japan, enz. Ik heb vele nationaliteiten gehoord en gezien.
Het weer was heel goed, droog en niet te warm. De laatste uren de zon erbij. Dus de rustdag was goed, gisteren regende het en was er mist.
Nu had ik prachtige vergezichten, soms boven de wolken, soms in de wolken. Op het hoogste punt mijn lunchpakket genuttigd, stokbrood met ei, champignons, uien e.d. Heerlijk!!! Klaar gemaakt door Joseph, eigenaar van de Auberge.
Ik vond het best spannend, hoor, de oversteek maken in mijn eentje. Je loopt in die immense wijdsheid, je voelt je dan klein en nietig. En in de verte zie je een stipje, een andere pelgrim.
Even een angst moment gehad, maar ik kon dit goed handlen, en weer omdraaien naar genieten. Veel geleerd onderweg.
Toen ik aangekomen was in Roncesvalles, in een voormalig klooster, voelde ik me moe en leeg. Hier had ik naar toe geleefd en nu ben ik er...... Maar inmiddels ben ik gedoucht, kopje koffie gedronken en nu mijn blog schrijf voel ik mij geweldig dankbaar en blij dat ik dit mag meemaken. Het voelt geweldig!!!
Zo meteen samen eten met honderden pelgrims. In Roncesvalles kunnen 300 pelgrims overnachten. We eten in 2 ploegen. Ik kan om 19.00 uur eten. Om 18.00 uur is er gelegenheid voor een rondleiding door het klooster, waarin verteld wordt over het ontstaan van het klooster. Ik ga dit doen en maak dan foto's, die ik morgen zal laten zien.
Nogmaals enorm bedankt dat jullie dit voor mij hebben mogelijk gemaakt.

In het meest ideale geval is wandelen een toestand
waarin de geest, het lichaam
en de wereld eromheen
met elkaar in harmonie zijn.
Je kunt het vergelijken met
drie mensen,
die met elkaar in gesprek zijn,
met drie noten,
die plotseling samen een akkoord vormen.

Rebecca Solnit

  • 30 Juni 2016 - 15:28

    Arlette:

    Geweldig, zie zo waar je loopt weer voor me! Voor mij inmiddels 6 weken geleden! Fantastisch!
    Is het nog zo druk dat je moet reserveren voor een slaapplek?
    Geniet van je tocht, buen camino!

  • 30 Juni 2016 - 17:28

    Hanny:

    Geweldig, Joop, dat je al hier bent! ik heb je ontmoet in de pelgrimshoeve in Vessem. Ik ben nu net een week terug. Gelopen van St Jean naar Santiago. Ik ga je volgen om de camino door jouw ogen opnieuw te beleven. Heel veel succes, Joop. Dat je maar alles mag brengen wat je er van gehoopt hebt.

  • 30 Juni 2016 - 18:55

    Geert:

    Wat weet die Rebecca het mooi te zeggen. Kóm er maar eens op.
    Maar broeder, you made it. Spain welcomed jou. Proficiat!
    Geniet van die schitterende omgeving en 's avonds van de mede-
    pelgrims. Wel een verschil qua aantal vergeleken met voorgaande maaltijden.
    Je hebt ook nu weer prachtige foto's. Je smartphone maakt z'n uren.
    Goede vaart verder met klimmen en dalen. Dat heb je 'straks' in Wanneperveen niet meer.
    Houd je haaks.
    HggH

  • 30 Juni 2016 - 18:58

    Marleen Heetebrij:

    Mooi dat je de kans krijgt om door te gaan! Wat een geweldige belevenis en wat een prachtige foto's. Het is ook een van mijn mooiste ervaringen geweest om op een berg te staan boven de wolken! Zo indrukwekkend!
    Zet em op Joop! Op naar Santiago.....

  • 30 Juni 2016 - 19:25

    Wim K:

    Hoi Joop. Wat goed zeg.. Dat je al in Spanje bent. Ik kan het bijna niet geoven als ik er zo over nadenk. Wat een eind zeg. Wat zijn we toch trots op je.. Zelfs mijn collegas die jij niet eens kent vragen dagelijks naar je en hoe het gaat.
    Moet zeggen dat wij je nu ook wel erg beginnen te missen hoor, Henrike heeft deze week denk ik elke avond na de maaltijd gezegd dat ze dacht dat jij dit eten ook heerlijk zou vinden. Volgens Twan vind je alles lekker...:)
    Het ga je goed Joop, groeten van ons.

  • 30 Juni 2016 - 20:16

    Els Van De Weghe:

    ...geraakt en ontroerd door jouw verhaal en foto's...dankjewel, ik beleef dit stuk weer opnieuw...wat fijn voor je dat je verder kunt gaan...
    lieve groet, Els.

  • 01 Juli 2016 - 15:11

    Joop :

    Hallo Arlette, je bent weer terug. Op dit moment reserveer ik nog niet. Omdat ik redelijk snel loop, ben ik vroeg in de herbergen. Vandaag was ik de tweede en er zijn hier 16 bedden, dus nog geen probleem. Maar het kan nog veranderen, ik zal het zien. Ik had voor jou nog veel vragen, maar deze blog leent zich daar ook niet zo voor, denk ik. En misschien moet ik het ook zelf uitzoeken, dat hoort ook bij de Camino lopen. Maar mocht iets met me willen delen van jouw Camino, zou je me dan willen mailen? Mijn mailadres is: jaheetebrij@gmail.com
    Dank je wel, Hanny. Jij het erop zitten, ik ben nu twee dagen in Spanje. Ik vind het nog steeds schitterend om te doen. Leuk dat je mijn blog volgt. Ik ben benieuwd of je er iets in herkent, uiteindelijk ervaart iedereen de Camino op zijn manier. Mocht je iets willen delen van jouw reis, hier boven staat mijn mailadres.
    Dank je wel, Geert. Ja, het is in Spanje toch iets anders dan het voorgaande traject. Veel meer pelgrims met veel verschillende nationaliteiten. Dat maakt het ook wel interessant. Het veranderen van omgeving en omstandigheden blijft bijzonder.
    Dank je wel, Marleen. Ik heb enorm genoten van de oversteek in de Pyreneeën. Dat was echt bijzonder. Ik kan me voorstellen dat jou dat fascineert.
    Mooi, Wim, dan kan je je collega's bijpraten. Ik mis het thuisfront ook, hoor, maar ik wil daar niet aandenken. Ik leef in het hier en nu, maar mijn gedachten en herinneringen gaan ook regelmatig terug.
    En dat eten dat komt goed. Henriek kent mijn smaak en weet dat ik graag vegetarisch eet. En Twan heeft ook gelijk, ik vind inderdaad alles bijna lekker.
    Els, fijn dat je het zo ervaart. Dat komt natuurlijk ook omdat jezelf gelopen hebt, en weet wat het betekent als ik het schrijf. Als jij iets wilt delen van jouw reizen, dan lees ik dat graag. Hierboven staat mijn mailadres.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 339
Totaal aantal bezoekers 106727

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: