Maandag 13 juni en Dinsdag 14 juni 2016 - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Maandag 13 juni en Dinsdag 14 juni 2016 - Reisverslag uit Périgueux, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Maandag 13 juni en Dinsdag 14 juni 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

14 Juni 2016 | Frankrijk, Périgueux

Maandag 13 juni 2016.
Thiviers naar Sorges, 18,2 km.
Vandaag een korte etappe, dus om 9.00 uur op pad. Eerst samen met Iris, Dick en Hildegard Thiviers in gegaan om kerk te bezichtigen en wat boodschappen te doen. Vandaag loop ik ook samen met hun naar Sorges. Naast de kerk staat een kasteel.
Vandaag lopen we over de grote weg, i.v.m. de natte graspaden.
De voorspellingen waren regen, maar het viel nog mee. Een enkele bui onderweg, maar 500 m voor Sorges begon het te hozen!!! Drijfnat komen we op ons slaapadres, een refuge. Vrijwilligers zijn daar Jean Paul en Marie -Reine. Heel gastvrij onthaald. Weer een heel goed en gezellig verblijf gehad.

Dinsdag 14 juni 2016.
Sorges naar Périgueux, 22,8 km.
Ook vandaag weer slechte voorspellingen, regen!
Dus ook vandaag weer over de D8. Dit loopt niet prettig, behoorlijk druk, goed acht geven of de automobilisten je wel zien.
Enkele buien onderweg, ook nu weer nat op ons slaapadres aangekomen. Onderweg bij een Intermaché ben ik naar de schoenmaker gegaan. In mijn schoenen zit bij de neuzen barsten, en daar ben ik niet blij mee. Ze zijn ook van boven niet meer waterdicht. Maar de schoenmaker kan er niets aan doen. Het wordt tijd dat het beter weer wordt. Wel heb ik een paar gaatjes in mijn riem erbij laten maken, want de broek blijft niet meer goed zitten. Ook heb ik een andere riem gekocht, niet meer van leer, want door de regen en het zweten geeft de riem bruin af op mijn broek en shirts. De riem is doornat, elke dag. Nu kan ik afwisselen. Ik hoop dat de schoenen het volhouden, dat zou en financiële tegenvaller zijn.
Daarna door naar het centrum van Périgueux, naar de Kathedraal. Vandaag loop ik weer alleen. Een prachtige Kathedraal. Met mijn telefoon kan ik in de Kathedraal niet zulke mooie foto's maken, omdat het daar redelijk donker is. Dat is jammer, maar is niet anders.
Vandaag slapen we weer in een refuge. Deze refuge ligt op de eerste verdieping, boven een bedrijfspand. Périgueux is een mooie stad, maar door de regen komt van het bezichtigen niet veel. Ik wil douchen en droge kleren aan.
Inmiddels zijn ook de anderen binnengekomen en komen ze op mijn kamer en hebben olijven bij zich.

De soorten die overleven
zijn niet de sterkste
en ook niet de meest intelligente,
maar het zijn die soorten
die zich het best aanpassen aan de omstandigheden.

Charles Darwin

  • 14 Juni 2016 - 20:46

    Geert:

    Die Charles Darwin toch. Daar kun je het mee doen, met die woorden. Ben je niet sterk en niet zo intelligent, maar dan blijkt wél dat je je aan kunt passen aan de omstandigheden.
    Nou dat is dan toch maar meegenomen.
    Maar goed, wie bepaalt dit alles?!
    Ik zou denken, leef je dag, ga je gang en doe wat je hand vindt om te doen.
    Maar Joop, ik hoop dat die schoenen het houden. Wel belangrijk voor je, los van meditatie of diepgaande overwegingen. Dit is pure realiteit.
    Maar dat is ook de komst van andere pelgrims met, zoals je zegt, olijven. Dat schept verbroedering voorbijgaand aan een hoosbui.
    Dat de zo'n spoedig weer in extenso mag schijnen.
    Geniet van de schoonheid van de natuur om je heen en van de mens op je pad.
    Een broedergroet uit Mokum. Geert

  • 14 Juni 2016 - 20:48

    Geert:

    PS
    Met dank voor de mooie foto's van o.a. gisteren.
    Ik stuur je er een paar via de app.
    fr.G.

  • 14 Juni 2016 - 21:13

    Wim:

    Hoi Joop ja die regen is voor je zelf niet fijn maar je schoenen worden er
    ook niet beter van. En de km zijn er al heel veel die je gelopen hebt.
    Maar hopen dat het weer beter word .We kunnen je aardig volgen in het
    boek van Theo Kors,veel zelfde namen van plaatsen en personen.
    Joop we blijven je volgen en succes verder.
    Groetjes Wim en Jannie

  • 14 Juni 2016 - 21:37

    Saskia:

    Hi pap! Dat is wel balen van je schoenen hoor. Heb je ze al veel jaren? Is het profiel nog wel goed? Hopelijk kun je het op deze uitlopen. En anders dan verzinnen we wel wat hoor. Je voeten moeten goede schoenen hebben. Ik zal eens googlen op het probleem dat je met je schoenen hebt. Kijken of er een huismiddeltje is wat de truck doet! Ik laat het je weten! Dikke kus lieverd, je doet het geweldig! Ik ben heel trots op je! Dikke kus, en groetjes van Roel!

  • 14 Juni 2016 - 22:09

    Els Van De Weghe:

    even praktisch, Joop, ik heb in de Morvan op mijn oude schoenen in de nattigheid gelopen ...bij Bever Zwerfsport adviseerden ze mij voor mijn vertrek om mijn gebarsten schoenen dik in te vetten met ledervet....en met sukses
    dus wellicht kun je ledervet bij een schoenwinkel/schoenmaker vinden
    Sukses!! Bon Chemin!!

  • 16 Juni 2016 - 16:51

    Joop :

    Ja, Geert, mijn schoenen zijn belangrijk. Els gaf me al een goed advies en Saskia zal op internet kijken of er een oplossing is hiervoor. Als het droog blijft dan houden ze het nog wel een tijdje, maar ze zijn niet meer waterdicht, dat is het probleem en zeker met elke dag regen.
    Dat is mooi, Wim en Jannie, dat jullie mijn verslag kunnen volgen via een boek met andere ervaringen. Het weer lijkt beter te worden. Het is zoals het is. Dit hoort ook bij pelgrimeren, aanpassen aan de omstandigheden.
    Dank je wel, Els. Ik ben al een paar dagen bezig om ze met ledervet in te smeren, maar ze worden niet echt droog meer. Maar ik blijf ze insmeren met ledervet. Bedankt hé.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 376
Totaal aantal bezoekers 106724

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: