Donderdag 12 mei 2016 - Reisverslag uit Bagneux, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Donderdag 12 mei 2016 - Reisverslag uit Bagneux, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Donderdag 12 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

12 Mei 2016 | Frankrijk, Bagneux

De andere drie pelgrims komen uit België. Ze maken een tocht van een maand. In Rocroi sliepen we ook in dezelfde Chambre d'Hôtes. Toen hebben we niet samen gegeten, en heb ik ze ook niet gesproken.
Gisteravond wel, ze spreken ook Engels, dus kon ik met hun communiceren. Maar meest werd er Frans gesproken, dus ik kreeg veel niet mee. Het eten was overigens, heerlijk.
's Avonds lig ik vroeg op bed, zo rond 21.00 uur. Ik heb het dan wel gehad, en slaap daarna snel in. De volgende morgen ben ik dan ongeveer om 6.00 uur wakker. Ik sta dan om 6.45 uur op en ga dan om 7.30 uur ontbijten. Om ongeveer 8.15 uur ontbijt gehad, om ongeveer om 8.30 uur op pad te gaan. Dit is het opstart programma van de dag zo'n beetje. Elke dag ook de rugzak weer goed inpakken, de tenen tapen. Vandaag naar Bagneux, ca. 27 km. Het lijkt grijs vandaag, het blijkt ook, de halve dag geregend. De hele dag weer gelopen op natte graspaden. Ook vandaag de schoenen niet droog gekregen.
Vlak voor Anglure mochten we 3,5 km over asfalt lopen. Je moest eens weten wat voor blij gevoel je dan krijgt.
Maar mijn humeur wordt niet beïnvloed door het weer of omstandigheden. Soms loop ik echt wel met een innerlijke glimlach.
Vandaag ongeveer 9 km langs een vervallen spoorlijn gelopen.
Dat was behoorlijk saai. Nu heb ik van Jotika, mijn meditatie lerares, 84 jaar jong, een oefening geleerd, een Metta oefening, dat is een oefening in liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf toe maar het kan ook naar iemand anders zijn. Bijvoorbeeld als je het naar jezelf doet, dan open je je hart naar jezelf, en zegt in jezelf: May I be well, happy and peaceful. Dit zeg je dan bijvoorbeeld een uur lang. En die je het voor een ander dan open je je hart naar die ander, en zeg in jezelf:
May you be well, happy and peaceful. Dit lijkt op een mantra, maar is het niet, je verbind je dan als het ware met die ander.
Als ik opmerkzaam moet zijn op tekens van de route dan kom je daar niet aan toe, maar zoals vandaag, naast zo'n vervallen spoorlijn lopen, dan kan er weinig misgaan. Dus vandaag heb ik de oefening ruimschoots kunnen doen.
Om 14.00 uur was ik in Bagneux, bij particulieren, André en Agnes Benoist. Ik werd hartelijk ontvangen door Agnes. Eerst koffie, even praten, daarna douchen. Toen ik weer spic en span beneden kwam vroeg ze of ik voor morgen al een slaapadres had, want zij wist nog wel iemand. En voor de dag erna ook in Troyes.
Ze heeft ze beide voor me gebeld, en bij beide kan ik terecht.
Dat geeft een rustig en goed gevoel. Een heel aardige vrouw, die Agnes. Ook kan ik op beide adressen 's Avonds eten, evenals vanavond hier. Fijn is dat, dan hoef je niet meer op pad voor een maaltijd.

Om onze diepste vragen te beantwoorden
en onze verlangens te vervullen
moeten we op weg gaan.
Als we letterlijk op weg gaan,
als pelgrims,
is dat een uitdrukking van de innerlijke weg,
de weg uit onze schijnzekerheden
en vraagtekens.

We zijn op weg naar degene
die onze diepste hunkering verstaat
en die, door ons te verstaan,
onze vraag meteen beantwoordt.
Hijzelf is het antwoord.

Auteur onbekend

  • 12 Mei 2016 - 18:12

    Bas:

    Vandaag is het precies een maand geleden dat je op pad gegaan. Wat ben je ver gekomen en wat is er veel gebeurt. Is er nog een bepaald hoogtepunt geweest? En vooral zo door gaan!

  • 12 Mei 2016 - 19:09

    Geesje:

    Hoi Joop,
    Wat ben je al ver gekomen en wat heb je al veel beleefd. Veel mooie dingen maar soms
    ook vervelende dingen, maar dat hoort bij het leven en soms zijn ook dingen saai.
    Yoga kan je goed helpen wanneer het wat moeilijker gaat.
    Je wordt vaak gastvrij ontvangen door heel vriendelijke mensen en ze maken heerlijk eten
    voor je. Hoe dankbaar kun je zijn.
    Joop wij gaan nu twee weken op vakantie naar Griekenland natuurlijk maar hopen daarna
    weer contact met je op te nemen. Jii bent dan wel een heel eind in Frankrijk.
    Wij wensen je een prettige voortzetting van je pelgrimstocht en dat je maar veel leuke
    pelgrims mag ontmoeten.
    Lieve groeten vanuit De Halle
    Hein en Gé


  • 12 Mei 2016 - 21:47

    Geert:

    Je blijkt een 'mazzelkont' te zijn. Nu weer zo'n charmante gastvrouw, die het nodige voor je regelt. Harstikke-me-Mooi toch?!
    Er open voor staan en ervan genieten
    Je hebt overigens steeds mooie foto's. Zeker als ik ook nog denk aan dat klooster. Daar was je maar één nacht?
    Ach, wie weer in hoeveel kloosters je nog komt.
    Het is duidelijk een ietsje anders dan Wanneperveen _dat aldus Bas nu een maand achter je ligt.
    En in die maand heb je al veel ervaren. Maar goed, het boek is nog niet voltooid.
    We blijven volgen.
    Geert

  • 12 Mei 2016 - 22:06

    Ton En Gemma:

    hoi Joop wat fijn voor je dat je zulke mensen ontmoet ,die heerlijk voor je zorgen en een lekker bedje spreiden. Morgen gaan wij naar Giethoorn met Nathalie en Dinand.Hopenlijk morgen een goede tocht en een beetje zon. We blijven je goed volgen Ton en Gemma.

  • 12 Mei 2016 - 22:59

    Jessy Heetebrij:

    Lieve Joop,

    Logeren bij Agnes, dat kan niet anders dan goed zijn......
    Agnes is ook mijn doopnaam, genoemd naar mijn lieve van Franse voorouders afkomstige oma.
    een schat van een oma, een mooie vrouw, ontzettend gastvrij. Zij zou jou ook in haar armen hebben gesloten, net zoals onze Geert....
    Wat een schat aan herinneringen ben je aan het opbouwen. Geweldig.

    Elke dag opnieuw:
    VRIJ voor het licht, gevoelig voor het goede, beschikbaar voor het leven.

    Gisteren is gisteren, vandaag was vandaag. Morgen weer een kans om nog meer aan je leven toe te voegen.

    Wij vertrekken morgen richting Andorra... Rijden dus ook door la douce France, alleen aan de andere kant.....
    In gedachten zijn we bij je....

    Lieve Joop, we weten niet of we wifi hebben, dus waarschijnlijk geen reactie van mij..
    We hopen op 24 mei weer thuis te zijn.

    Een goede dag voor alle volgende dagen.

    Liefs, Jessy

  • 12 Mei 2016 - 23:40

    Jochem:

    Dat scheelt een boel: weten waar je de volgende dag slaapt. Dat geeft vast de nodige rust.

  • 13 Mei 2016 - 11:00

    Wim Vd K:

    Hoi Joop, Wat ben je al ver weg. En wat fijn dat je op zulke lange dagen ondanks alle omstandigheden met een innerlijke glimlach mag rondlopen. ik ben apetrots op je.
    succes voor de komende dagen.

  • 13 Mei 2016 - 11:37

    Twan Van Der Kamp:

    Opa ik ben heel trots op je. Ga zo door en veel plezier nog. Een hele dikke kus gr Twan

  • 13 Mei 2016 - 17:04

    Joop Heetebrij:

    Fijne vakantie, Hein en Gé. Ook Jan en Jessy een fijne vakantie gewenst.
    Ik loop in die tussentijd maar gewoon door, hoor.
    Geert, ik was maar één nacht in het Klooster. Ik meen ook gehoord of gelezen te hebben dat je eigenlijk maar één nacht ergens mag blijven.
    In het kader van, een pelgrim is op doorreis. In Spanje is dat zeker het geval.
    Wim, bedankt voor je vriendelijke woorden.
    Jessy, ik heb het erg naar mijn zin gehad bij André en Agnes. Het zijn heel lieve mensen, en bijzonder gastvrij. Ze hebben mij vanmorgen zolang uitgezwaaid, tot ze me niet meer konden zien, en ik om de hoek verdween.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 319
Totaal aantal bezoekers 106708

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: