Zaterdag 30 juli 2016 - Reisverslag uit Hospital, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zaterdag 30 juli 2016 - Reisverslag uit Hospital, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zaterdag 30 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

30 Juli 2016 | Spanje, Hospital

Vandaag van Vilaserio naar Hospital, 25,9 km
(Nog 26,7 km naar Finisterre)
Veel nachten heb ik kort geslapen. Ik slaap heel goed en snel in, maar wordt dan om, b.v. 1.30 uur wakker, en lig dan wel 2 á 3 uur wakker, zo ook weer vannacht. Vanmorgen werd ik dan ook later wakker dan ik wilde. Ik wilde om 5.30 uur opstaan, om 6.15 uur vertrekken, om vandaag 40 km te lopen, zodat ik morgen, mijn laatste dag van mijn Camino, nog maar 12 km heb, en vroeg in Finisterre zou zijn. Ik werd om 6.30 uur wakker, en was om 7.15 uur onderweg.
Onderweg haalde ik Roger in. Roger komt uit het Vlaanderen, op de taalgrens. Samen het laatste stuk gelopen, heel interessant gesprek gehad. We verblijven in een Aubergue in Hospital, dus niet zo ver als ik wilde, maar geen probleem, het was voor vandaag genoeg. Morgen nog één dag, en dan is mijn Camino voorbij. Morgen nog een 27 km, met nog wel een forse klim naar Finisterre, maar ik denk dat ik op vleugels loop, morgen. Het is genoeg, het is mooi geweest. Het is goed dat mijn Camino is geëindigd, ik ben er aan toe.
Nu eerst afkicken. Daarvoor is de rustige overgang, zoals ik die ga doen, ook goed, denk ik.
Je leeft tijdens de Camino in een soort bubbel, eigenlijk een onwerkelijkheid.
Nu weer terug op aarde komen.
Aanvankelijk zou ik met het vliegtuig terug gaan, maar gaandeweg de Camino heb ik besloten om mijn terugreis gelijkelijk te laten verlopen.
Twee maand geleden heb ik Lurcy-Lévis in een prachtige Chambre d'Hôtes gelogeerd. Ik heb daar ook een rustdag gehad. De eigenares van de Chambre d'Hôtes, Brigitte, heeft me heel gastvrij ontvangen en op mijn rustdag heeft ze mij de omgeving laten zien.
Ze heeft het heel druk in augustus, in de Chambre d'Hôtes, ook heeft ze een grote tuin, waar ze bijna niet aan toe komt.
Ik ga daar een week naar toe, en ga haar helpen in de Chambre d'Hôtes, en ik ga haar tuin op orde, helpen maken. Om gewoon te wennen aan het normale leven.
Zij krijgt veel pelgrims voor onderdak en begrijpt wat een overgang naar het 'gewone' leven betekent voor een pelgrim.
Dus morgen de laatste dag naar Finisterre.
Daar ontmoet ik Elma. Ik ga met haar de zonsondergang zien, als er geen bewolking is.
Daarna ga ik, maandag dus, met de bus terug naar Santiago. Ik kan dan niet meer de bus pakken naar Bordeaux, dus ga ik, dinsdag om 11.30 uur vertrekken vanuit Santiago naar Bordeaux. De busreis duurt 16 uur, ik kom op woensdag, 3 augustus, om 03.30 uur aan in Bordeaux. Daar neem ik de trein naar Clermont Ferrand, om 7.00 uur.
Deze treinreis duurt 7 uur en 40 min.
Ik arriveer daar om 14.40 uur, en als het goed is, dan haalt Brigitte mij daar op.
Tijdens mijn lange bus- en treinreis ben ik van plan om een terugblik te schrijven van mijn Camino. Ook zal ik, als dit nodig is, jullie op de hoogte houden van mijn afkickverschijnselen. Als ze zinnig zijn, tenminste. De overgang naar het 'gewone'leven zal ik beschrijven
Ik ben ook benieuwd hoe dat zal gaan.
Maar eerst morgen naar Finisterre en afscheid nemen van de Camino.
Twee dames vertrekken nu nog naar Cee, 14 km, verderop, die lopen dus wel die 40 km vandaag. Dat wordt laat voor ze.
Ik zei tegen ze: Blijf toch lekker, neem een glas wijn en ga lekker relaxen.
Maar dat willen ze niet, want ze kunnen niet vroeg uit hun bed komen, en willen morgen toch bijtijds in Finisterre zijn.
Ze zeiden nog, voor ze vertrokken:
No vino on the Camino........


Ga door, pelgrim,
en vervolg je zoektocht,
ga door op je eigen weg,
dat niemand je tegen mag houden.
Neen jouw deel van de zon
en jouw deel van het stof
met een waakzaam hart,
en vergeet al het vluchtige
Alles is vergankelijk:
alleen de Liefde is waarachtig.
Hecht je hart niet aan wat er is gebeurt.
Zeg nooit: ik ben geslaagd,
mijn moeite is beloond.
Vertrouw niet op dat wat je gedaan hebt,
want je wordt er op afgerekend.
Bewaar het woord in je hart:
dat is jou schat.

Officium van de lezingen;
feest van de heilige Antonius







  • 30 Juli 2016 - 20:53

    Geert:

    Hallo Joop. Je besluit niét terug te vliégen kan ik snappen. Dan zou de confrontatie met het 'gewone' leven te snel zijn. Nu heb je de geleidelijke overgang via bus en trein, én een weekje de helpende hand bieden in het Chambres d'hotes. Mooi gebaar van je.
    Zo te lezen weinig schokkends op weg naar Finisterre, met wél de gelukkige omstandigheid weer iemand te hebben getroffen, Roger, met wie je goed kon dóór wandelen en een interessant gesprek voeren. Toch weer wat gezelligheid. Maar dat je aan het 'eind van je Camino' bent mag duidelijk zijn. Het zijn niet maar een paar km die je hebt afgelegd. Laat het je staande houden, de wetenschap, dát je alles fantastisch hebt afgemaakt. En je 'straks' aan een 'nieuw leven' mag en kunt beginnen. Hoe...? We zullen het merken.
    Ben overigens benieuwd naar je ervaring tav Finisterre.
    Hopelijk komende nacht een góede nachtrust.
    Dormez bien!
    Adieu!
    fr.G.

  • 31 Juli 2016 - 10:21

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Lieve Joop, weer een hoogtepunt, vandaag in Finisterre! Een felicitatie Joop, dat je dít nog 'even' achter je Camino hebt aangeknoopt.Toch heel waardevol dat je dit op advies van jouw broer Geert hebt gedaan. Ook dat je hebt besloten " geleidelijk af te kicken ". Wees niet teleurgesteld als de planning niet van minuut tot minuut klopt, ( ook ) in Frankrijk rijdt niet alles precies op tijd :).
    Brigitte zal je dankbaar zijn voor een weekje klussen in haar Chambres d'hotes. We zijn benieuwd hoe het voelt het gewone leven op te pakken en blijven uitzien naar de altijd zo mooie foto's en blog-verslagen.
    Geniet van je laatste Camino-uurtjes, met groet en besos, Han en Kitty .

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 476
Totaal aantal bezoekers 106713

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: