Zondag 10 juli 2016 - Reisverslag uit Atapuerca, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zondag 10 juli 2016 - Reisverslag uit Atapuerca, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zondag 10 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

10 Juli 2016 | Spanje, Atapuerca

Vandaag van Tosantos naar Atapuerca, 26 km.
Vanmorgen was er ontbijt, daarna op pad, om 7.00 uur vertrokken, om 13.00 uur op de bestemming.
Na anderhalf uur de eerste koffiebreak. Daar sloten zich Neil, uit Ierland, Alexandra uit Polen en Elma uit Nederland zich bij ons aan. Vandaag ook in het begin gelopen door de grasvelden, een paar pittige klimmetjes en daarna door het bos gelopen. Het was heerlijk om te lopen, voor de warmte waren we binnen. Neil is doorgelopen naar Burgos, de rest is gebleven in de Aubergue, waar wij ook slapen. Vanavond gaan we samen naar de finale kijken.

Nu het verslag van Bas:
Ook de foto's zijn van Bas.

Gisteren hebben we lekker doorgekacheld. Wel 29 km gelopen. Deels was dat zodat we morgen een iets kortere dag hebben, omdat ik dan weer terug ga, maar ook een beetje om de ervaring van een parochiale herberg mee te maken. Daar wordt toch een beetje meer de aandacht gelegd op de gemeenschap van de pelgrims door samen te eten 's avonds.

Dat was duidelijk een goede beslissing, want het was een heel goede ervaring. We waren daar met wel met 9 verschillende nationaliteiten en allerlei leeftijdsgroepen. Dat maakt natuurlijke voor hele leuke gesprekken. Er is ook een optionele gebedsessie waar we gezamenlijk zouden bidden voor andere pelgrims en wat bijbelteksten delen. Dat deden we in 5 talen en we hebben verschillende gebeden gelezen van wat vorige pelgrims hebben achtergelaten in de afgelopen 20 dagen (de tijd tot ongeveer de aankomst bij Santiago) met het idee een beetje kracht achter het gebed te zetten. Ik ben helemaal niet gelovig, maar de beleving van dit alles was heel mooi en een leuke ervaring. Al met al was dit een hele leuke toevoeging op een tot nu toe al heel leuke 5 pelgrimsdagen.

De nachten in de herbergs zijn niet mijn beste momenten, want de warmte en het gesnurk maakt het niet makkelijk om in de slaap te komen. Ook de indrukken van de dag, ook al hadden we krap aan 30 km gelopen, houden mij mentaal actief en dus slaap ik niet snel: zeker na de snurkmachines beginnen, dus dat is niet zo makkelijk. Pa heeft er geen moeite mee, maar ik dus nog wel. Vandaag ging het heerlijk en zijn we bij het laatste station voor Burgos aangekomen. Nog even vanavond de EK finale kijken en dan morgen het laatste traject.

Binnen in mij was je, ik was buiten,
en ik zocht jou als een ziende blinde
buiten mij, en uitgestort als water
liep ik van jou weg en liep verloren
tussen zoveel schoonheid die niet jij is.
Toen heb jij geroepen en geschreeuwd,
door mijn doofheid ben jij heen gebroken.
Oogverblindend ben jij opgedaagd
om mijn blindheid op de vlucht te jagen.
Geuren deed jij en ik haalde adem.
Nog snak ik naar adem en naar jou.

Augustinus

  • 10 Juli 2016 - 18:06

    Jochem:

    Mooi dat het zo goed gaat.
    Ook fijn voor je Bas dat je binnenkort weer thuis slaapt: dan weer minder gesnurk (toch? Of kan Maria er ook wat van?).

  • 10 Juli 2016 - 18:25

    Inaheetebrij-westra:

    O Joop wat staat dat goed met de hoed op! Prachtig. In Burgos staat een hele mooie kapel. Was onlangs hier op tv. Waren prachtige beelden. Misschien komen jullie daar nog. Fijn dat het met jou ook goed gaat Bas. Wat genieten samen. En een ervaring rijker. De momenten van samen bidden lijkt me waardevol.
    Veel plezier samen met het EK. Liefs en groeten, Ina

  • 10 Juli 2016 - 20:35

    Geert:

    Hoi Joop en Bas. Nog een laatste avond samen en nog even genietend van Frankrijk-Portugal.
    Wat het ook moge worden, ik laat het gewoon aan mij voorbij gaan. Heb niéts met voetbal. Maar, ik heb veel sympathie voor Portugal, mijn 'tweede vaderland'.
    Let's keep vingers crosse.
    Fijn Bas dat je kunt terugzien op een fijne tijd, lopend, pratend, drinken met je vader. Waardevol!
    Heb een fijne avond met nog een laatste traject. Daarna wél thuis met een hart.gr. aan je eigenste Maria en de kinderen.
    Ook Joop, goede vaart verder. Nog een paar 100 en het einddoel is in zicht. Er werd gevraagd, of je je schoenen ging verbranden Hij aankomst in Finisterre (het 'einde van de wereld'). Ik zei, dat dát het verhaal nog niet vertelt.
    Fijne tijd nog samen de laatste uren.
    Voor beiden: Adieu!
    Geert

  • 10 Juli 2016 - 21:12

    Henrike:

    Leuk mannen!! Mooi om te lezen. En toch super knap van je Bas. Tikkeltje jaloers ben ik wel, was graag een dag meegelopen maar dan wel lekker in m'n eigen bedje. Veel plezier nog vanavond, wij zitten ook voor de tv. Dikste kus voor m'n lieve mannen

  • 10 Juli 2016 - 22:29

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Lieve Joop, beste Bas, wat moet dit samen te beleven een onvergetelijk document zijn.
    Wens jullie een mooie laatste etappe ! met groet voor Bas en liefs voor Joop, Han en Kitty

  • 11 Juli 2016 - 06:56

    Ineke Vannoortwijk-Heetebrij:

    Lieve Joop,

    Wat jammer dat ik je niet kon spreken van de week.
    Henk vond het fijn om wat van je te horen. Wat ben je al ver.... en zo bijzonder om deze week met je zoon Bas gelopen te hebben, dat kan niet elke vader zeggen en is met geen geld te betalen zo'n pracht ervaring samen! Geert vertelde jou dat Aly is overleden zij heeft een zware strijd gehad. Zaterdag 9 juli hebben wij haar begraven bij haar man Joop in Zwolle.
    Zo gaat ons leven!

    Even een mooi gedicht:

    Geef elkander hoop,
    dan gaat alles goed.
    Geef elkander hoop,
    als j' elkaar ontmoet.

    Niet met dure woorden
    een rede of een preek.
    Nee, zo maar bij de slager
    of in de apotheek.

    Op een café terrasje
    of in de bioscoop.
    Al is het nog zo vluchtig,
    maar geef elkander hoop.

    Joop zet m"op , het laatste stukje........ook wij zijn trots op je .
    Lieve meelevende groeten van Henk & An

  • 11 Juli 2016 - 10:26

    Geert:

    PS
    Leuke 'slotfoto's' van jullie beiden en het kwartet pelgrims.
    (overigens, de andere foto's zijn ook heel mooi hoor!)
    gh

  • 29 Augustus 2016 - 11:11

    Neal:

    Hi Joop,

    I hope that you and Bas are both doing well and that you are feeling content after your long walk to Santiago. It was my pleasure to walk with you both for a couple of days. My walk until Burgos was the toughest day of my whole camino by far. Very difficult!

    I'm starting a new job tomorrow, so my long break is finally over.

    Take care!

    Neal

  • 29 Augustus 2016 - 12:57

    Bas:

    Hey Neal!

    Nice to see that you are doing well. I am sure that day to Burgos was a very tough one, but I knew you could do it.

  • 29 Augustus 2016 - 13:10

    Bas :

    Hey Neal, the site cut off my comment above because I inserted a smiley... Old web technologies I am afraid.

    I any case, I wish you good luck with your new job. I hope it works out well for you.

    Btw, I watched one of the films you recommended - The Way - and I really enjoyed it. Thanks. Now I am ready for the one about whiskey. :-)

    I wish you the best!

    Cheers,

    Bas

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 189
Totaal aantal bezoekers 106726

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: