Zaterdag 9 juli 2016 - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zaterdag 9 juli 2016 - Reisverslag uit Tosantos, Spanje van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zaterdag 9 juli 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

09 Juli 2016 | Spanje, Tosantos

Vandaag van Santo Domingo de la Calzada naar Tosantos, 28,2 km. Aanvankelijk waren we van plan om naar Belorado te lopen, 23,5 km, maar Bas voelde zich zo goed, dat we er nog vijf bij gedaan hebben. Het lopen van Bas gaat heel goed. Meest is de derde dag een slechte dag, maar hij is ijzersterk en superfit. Wij hebben een beetje dezelfde snelheid, dus wat dat betreft gaat het lopen heel goed.
Ook van het samenzijn genieten we beiden. We delen veel, beiden zijn we eigenlijk een open boek. We hebben het over allerlei onderwerpen, politiek, religie, onze persoonlijke levens en over ons gezin. Heel boeiend en inspirerend.
Bas vergelijkt de Camino met zijn uitwisselingsjaar naar Amerika, toe hij 17 jaar was. Ook hier ontmoet hij veel verschillende nationaliteiten. Bas gaat met deze pelgrims om op een heel spontane, open manier. Je merkt dat ze hem graag mogen, en hij loopt nog maar drie dagen mee.
Gisteravond hadden we een ontmoeting met een collega van Bas, Begoña, haar man Oscar en hun zoontje, Mauro. Begoña is geboren in Santo Domingo de la Calzada, en heeft ons een rondleiding gegeven door het historische centrum. Heel interessant.
In de Kathedraal van Santo Domingo is een hok met witte kippen. Ze zijn daar vanwege een legende. Die schrijf ik niet over uit mijn boekje, maar voeg een bladzijde bij, hieruit.
Vandaag was het een warme dag, 32 graden. We hebben samen gelopen met een pelgrim uit Ierland, Neil, heet hij.
We gaan steeds dieper in de graanschuur van La Rioja. Velden tarwe en rogge, zover het oog reikt. Op glooiende hellingen, een prachtig gezicht.
Gisteren ben ik de 2000 gelopen kilometers gepasseerd. Ik heb nog een kleine 600 km te gaan.

En die overgave aan 'de situatie'
is in feite ten diepste een overgave
aan een macht die groter is
dan ik zelf ben
en waardoor ik me behoed en gedragen voel.
Het wonderlijke resultaat van deze instelling is
dat het in mij, naast het gevoel van onkwetsbaarheid,
ook een sterke vorm van geestelijke euforie
teweegbrengt.

Jan Galjé

  • 10 Juli 2016 - 19:53

    Geert:

    Zondagavond. Vanochtend heb ik je laten weten, dat ik weer toegang had tot je blog.
    Het is dus nu Joop, na de bergen, de rogge en tarwe velden. Dat kan een fantastisch gezicht zijn. En als je met z'n tweeën bent dan kan dat meevallen. Maar alléén lopend lijkt het me dat dit niét opschiet.
    Hier zeg ik ook altijd, dat ik graag fiets in de natuur. Dat schiet op. Lopend niet. En dan heb ik het niet over afstanden waar jij het over hebt.
    Maar, jij kunt er gewoon de tijd voor nemen. Niemand haast je.
    Zij die geloven háásten zich toch niét?!
    Maar het is mooi, dat je dit alles zo mag en kan beleven. Ik heb hier een paar mensen, die zo lezend met je meegaan en het best wel bewonderenswaardig vinden.
    Ik zeg dan, ik doe het hem niét na, maar ik gún het hem wel. Wij mogen zo van de verhalen én de foto's (hele mooie) genieten.
    Mét Bas een goede vaart. Adieu!
    fr.G

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 205
Totaal aantal bezoekers 106730

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: