Maandag 6 juni 2016 - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Maandag 6 juni 2016 - Reisverslag uit Bénévent-l'Abbaye, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Maandag 6 juni 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

06 Juni 2016 | Frankrijk, Bénévent-l'Abbaye

Gisteren heb ik vergeten te vertellen dat we een stempel moesten halen in de kerk van La Souterraine. Daar spraken wij met een Nederlandse dame, die zong in een koor, wat zou optreden in de kerk. Ze was heel blij dat ze eens Nederlanders sprak en zij nodigde ons uit om het concert bij te wonen. Nu kon dat niet, maar één nummer konden we wel luisteren. Het was een Gospelkoor, en zij zongen: Sunshine in. Geweldig!!! Een donkere zanger en zangeres, met schitterende stemmen. Wat weer een verrassing.
Vanmorgen weer op pad met Jan. Gisteren was ons dat goed bevallen, we lopen het zelfde tempo. Ook vandaag weer mooie gesprekken gehad samen. Natuurlijk praat je ook wel eens over koetjes en kalfjes, maar meest gaan de gesprekken meteen de diepte in. Heel bijzonder is dat. Het komt misschien ook wel omdat we elkaar maar zo kort zien, en we allemaal wel met een bepaald doel lopen.
Vandaag een prachtige dag, volop zon, 25 graden, voor het eerst weer sinds misschien wel 2 weken. Het was echt weer genieten van de natuur, maar ook van zo'n fijne wandelgenoot.
Vanavond kookt Jan, hij heeft 3 horecabedrijven gehad, en veel ervaring. Hij heeft nu nog één horecabedrijf.

De pelgrim hoort bij de weg
en de weg bij de pelgrim.
De pelgrim is de bewoner van de weg.
Tegelijkertijd is de pelgrim een vreemdeling,
die letterlijk alles aan zich voorbij laat gaan.
Hij hoort nergens thuis,
gaat elke dag ergens anders heen.

Vrij naar Frans Frijns

  • 06 Juni 2016 - 19:47

    Jessy Heetebrij:

    Lieve Joop,

    Zonder zwakke momenten geen kracht. Dat hoort bij het leven en dat mag. Je krijgt nieuwe kracht in zwakheid.
    Alhoewel, jij zwak???? Echt niet.....Petje af voor je pelgrimage. En mocht het weer eens iets minder gaan.
    De zon komt altijd terug.
    De schat aan belevenissen die je met ons deelt, maken ons ook rijker.
    Met de woorden van Stef Bos zeg ik : ik wil steeds minder, steeds minder meer. Met heel weinig hebben we genoeg. Dat laat jij ons zien.
    Je kent die woorden waarschijnlijk wel.

    Groetjes, Jessy (ook van Jan natuurlijk)


  • 06 Juni 2016 - 20:17

    Henrike:

    Oh wat heerlijk pap, eindelijk mooi weer! Mooie ervaringen weer en fijn dat het leuk is met Jan! Succes voor morgen. Hier is de avondvierdaagse begonnen. Kristel loopt 4 x 10 kilometer. Ze zal aan je denken. Dikste kus

  • 06 Juni 2016 - 21:47

    Bert & Rita:

    Hallo Joop,fijn te horen dat het een goede dag voor je was,en nu maar hopen dat het ook mooi weer blijft dan is de omgeving toch het mooist. Wat een mooie mensen ontmoet je onderweg,en zeer goede gastvrouwen die toch vaak maar voor een lekkere maaltijd zorgen. Wij wensen jou veel geluk op je verdere reis,en volgen jou mooie verhalen,groetjes van ons.

  • 06 Juni 2016 - 22:39

    Marjan :

    Hallo Joop,
    Volg met veel belangstelling je pelgrimage. Ik hoop voor je dat de zon voorlopig blijft schijnen, zowel letterlijk als figuurlijk.

  • 06 Juni 2016 - 22:59

    Geert:

    Vanavond de film 'Compostella' gezien (98min) van Freddy Mouchard. Veel aan je moeten denken, gelet op de op de verhalen van de pelgrims, de schitterende natuurschoon, maar ook de enorme hoosbuien. Ik zag ze daar lopen met hun poncho (een enkeling zonder). Genoten van prachtig gezang in de kerken, w.o. een (eigenlijk hét) pelgrimslied maar Santiago. Werd door een ieder meegezongen. Geen idee meer welke kerk.
    Maar ik heb je zien lopen in weer en wind én met zonneschijn.
    In de film gaven ze een waarschuwing mee voor de refuge's waar je met meerderen overmacht. Dénk aan je waardevolle spullen. Ook dáár wordt gestolen!
    Het slot van de film, Fisterra, was heel mooi. Minder druk dan ik had bedacht.
    Geniet van je vervolg.

  • 07 Juni 2016 - 08:10

    Bas:

    Wat een leuke verhalen weer, pa. Ik kijk uit naar het moment dat we samen wat dagen gaan lopen!

    Leuk verhaal van oom Geert. In Spanje heb je veel herbergen waar iedereen slaapt, zo goed en zo kwaad als dat ook gaat. Inderdaad goed op de dingen passen.

    Ik geloof, maar dat weet jij beter, dat de eigenlijke perlgrimstocht officieel eindigt in Finisterre. Afgelopen jaar zijn wij er ook nog geweest op de vakantie, maar het is daar idd rustiger dan ik verwachte. De meeste mensen haken af in Santiago. Ik geloof dat dat ook jou plan is, of niet?

    Ik hoop dat het weer beter wordt en je leuk gezelschap blijft houden!

  • 09 Juni 2016 - 21:22

    Joop:

    Dank je wel, Jessy en Jan. Ik ken de woorden van Stef Bos. Een mooie waarheid.
    Ja, Henriek, fijn dat het mooi weer is. Een dikke kus en knuffel voor Kristel en ook voor Elisha en Ymke, die hebben de Avondvierdaagse ook gelopen.
    Ja, Bert en Rita, ik wordt bij tijden behoorlijk verwend, onderweg. We treffen het vaak heel goed met de slaapadressen. En er is veel te genieten.
    Dank je wel, Marjan. Dat gebeurt ook hoor, zowel letterlijk, op dit moment, als figuurlijk.
    Geert, ik wil graag die film zien als ik terug ben. Het Pelgrimslied, in het Frans, heb ik bij me. Mijn waardevolle spullen draag ik bij me.
    Ik kijk er ook naar uit, Bas. Nog ongeveer anderhalve maand, denk ik. We zoeken een mooi gedeelte uit, en doen het rustig aan. Je moet wel even een pelgrimspas aanvragen bij het Genootschap, anders mag je niet in de refugio's slapen. De officiële Camino eindigt in Santiago de Compostela, maar veel mensen lopen door tot Finisterre. Dat is nog 3 dagen lopen na Santiago. Ze noemen het ook wel, het einde van de wereld. Als ik in Santiago kom, wil ik ook graag naar Finisterre.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 106743

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: