Donderdag 26 mei 2016 - Reisverslag uit Ainay-le-Château, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Donderdag 26 mei 2016 - Reisverslag uit Ainay-le-Château, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Donderdag 26 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

26 Mei 2016 | Frankrijk, Ainay-le-Château

Gisteravond had Brigitte een soort verjaardag met vrienden. Heel gezellig. Na die tijd gegeten met Brigitte. Ze is een heel lieve vrouw en houdt veel van dieren. Ze heeft twee grote honden, een paard, een lammetje en Garfield, de kat.
In Lurcy-Lévis logeren ook Ursela en Theo, de twee Duitse pelgrims.
Theo trof ik in het café, samen een biertje gedronken. Ursela hebben we niet kunnen vinden. Theo sliep in een hotel.
Voor vandaag een relatief korte afstand, 21 km, om te komen in
Ainay-le-Château. Daar gaan we alle drie naar toe, naar de refuge van de gemeente aldaar.
Brigitte wilde mij vanmorgen haar paard en lammetje laten zien. Ik had de tijd, en ben mee gegaan, een paar kilometer buiten de plaats.
Mooi om even de omgeving te zien. Er is een mooi meer waar je omheen kan lopen.
Om 10.00 uur ben ik vertrokken. Ik loop snel, zo 5,5 tot 6 km/uur.
En wie trof ik na 10 km, Theo en Ursela. Samen zijn we toen verder gegaan, na uitgebreid te hebben geluncht. We hadden allemaal wat bij ons, lekkere kaas, tomaatjes. Ik had twee eieren meegekregen van Brigitt. Was even gezellig. Ursela is Pastor, Theo heeft in het onderwijs gezeten en is nu gepensioneerd. Fijne gesprekken onderweg.
Maar ze lopen heel langzaam, daar wordt je nog vermoeider van dan van sneller lopen, zoals ik gewend ben.
Maar uiteindelijk waren we om 16.00 uur in Ainay-le-Château.
Een prachtige refuge, deze week gerund door twee Belgische vrijwilligers. Heel gastvrij ontvangen, eerst een biertje, daarna douchen. Ook kunnen we onze was doen en drogen. Het was eraan toe. Na een paar dagen ruik je jezelf wel. Niet echt fris.
Maar morgen er weer fris tegen aan.

Alleen met het hart zien we goed;
het wezenlijke is onzichtbaar voor het oog.

Antoine de Saint-Exupéry

• 26 Mei 2016 - 19:37

Jessy Heetebrij:

Lieve Joop,
    We zijn weer thuis zoals ik je al liet weten. Ook wij hebben het prachtige Frankrijk helemaal doorkruist.
    Een ontzettend mooi land met veel afwisselende landschappen.
    Via Andorra (ook heel mooi), kwamen we in Mont Serat, een pelgrimsoord in Spanje.
    In de kathedraal zingt elke middag om 13.00 uur een knapenkoor. Schitterend
    We troffen daar ook 2 pelgrims (Italianen) aan, op weg naar Santiago.
    Joop wat maak je veel mee. Je schrijft een boek, stap voor stap. Wij vinden het heel erg mooi om te lezen.
    Elke bladzijde weer anders. Je hebt bagage teruggestuurd. Heel verstandig. Overbodige ballast kun je inderdaad beter kwijt dan rijk zijn.

Rugzak

Sta op en ga op reis
    Een rugzak moet je dragen
    met antwoorden en vragen
    met lief en leed
    door dag en nacht
    vertil je niet aan je eigen vracht
    draag niet te veel
    til niet te licht

Soms moet je dingen ook loslaten om te kunnen groeien.

Maar je mag je rugzak ook een poosje neerzetten, op adem komen.

Lieve groeten, Jan en Jessy

• 26 Mei 2016 - 21:39

Wim :

Hoi Joop zo te lezen gaat het aardig goed, als je 5,5 tot 6 km loopt
    dan heb je de gang er nog wel in. Joop ben je de duizend km al
    gepasseerd ?.We blijven je volgen en heel mooi die kontakten en
    zo sta je bij een paard in de wei prachtig die foto s .
    Joop groetjes Wim en Jannie.

• 26 Mei 2016 - 22:17

Mery Falger:

Wandel in gedachten mee. Als vriendin van An Heetebrij stuur ik je dit reisgedicht dat je al stappend kunt rappen... echt waar... het werkt...

De onderweg-rap
    Stap, stap, stapperdestap, stap, stap, stapperdestap

Stop wat humor in je rugzak. Neem wat optimisme mee
    En wat reisgenoten zoeken, dat is ook geen gek idee.
    Weten welke kant je op wilt en op weg gaan met een doel,
    ook al is dat doel maar simpel, het geeft toch een goed gevoel.

Stap, stap, stapperdestap, stap, stap, stapperdestap

Durf eens naar de weg te vragen, stuur misschien een beetje bij.
    Laat je af en toe verrassen door die gekke maatschappij.
    Met wat wilskracht als bagage zit je bijna altijd goed.
    Grote struikelblokken neem je met een beetje durf en moed.

Stap, stap, stapperdestap, stap, stap, stapperdestap

Als je liefde weet te geven, wordt het leven kinderspel.
    Vul je rugzak dus met liefde. Wie het uitdeelt, komt er wel.

Morgen ga ik naar Zuid Frankrijk 10 dagen fietsen. Hartelijke groet, Mery

• 27 Mei 2016 - 18:18

Henk En Els-Beth:

Hoi Joop,
    Wat een mooie ervaringen en wat ook een regen. (Wij zijn meer van het mooiweer wandelen). Maar de mooie overnachtingsplekken bij de gemeente(n) maken veel goed zo te lezen. Doet ons denken aan de goede oude municipal campings. De duizend km. reeds gepasseerd, een super prestatie en we doen het niet na. Hopelijk komt er nu spoedig goed weer voor jou en voor ons. We gaan morgen met de caravan richting Italié, naar de Dolomieten. Dan zitten we ongeveer op dezelfde hoogte. We blijven je volgen. Hartelijke groet: Henk en Els-Beth Emmeloord

• 28 Mei 2016 - 10:27

Joop:

Dank je wel, Jessy, voor je lieve woorden en je gedicht. En je ziet, ik heb je raad opgevolgd, vandaag de rugzak neergezet.
    Ja, Wim, ik ben de duizend kilometer gepasseerd. Sinds gisteravond heb ik 1067 km gelopen.
    Dank je wel, Mery, voor je wandel-rap. Prachtige tekst. Ik wens je een heel fijne fietstocht in Zuid-Frankrijk. Het weer is hier nu heerlijk, gistermiddag 24 graden. Daar zal het nog iets warmer zijn, denk ik.
    Het weer valt best mee, hier. Elke dag voorspelling regen, maar waar ik loop heb ik de laatste dagen heerlijk weer gehad. Geniet van jullie vakantie in de Dolomieten.