Dinsdag 24 mei 2016 - Reisverslag uit Marcigny, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Dinsdag 24 mei 2016 - Reisverslag uit Marcigny, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Dinsdag 24 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

24 Mei 2016 | Frankrijk, Marcigny

Gisteravond zijn er nog twee Hollanders aangekomen, Nico en Laurens, zij zijn onderweg met de fiets naar Santiago de Compostela.
Ook was er Theo, uit Kleve, Duitsland, hem was ik ook al eerder tegengekomen. Ook vandaag slaapt hij op hetzelfde adres als ik.
Gisteren een gezellige maaltijd genoten met zijn vieren.
Vanmorgen op tijd op pad, 8.00 uur, 30 km naar Marcigny.
Het was goed wandelweer, zelfs de zon gezien. Het was goed te doen, dan is 30 km ook geen probleem.
Ik loop nu door prachtig Frans platteland, weilanden omzoomd met heggen, boomrijen en bosjes. Ik een glooiende omgeving. Ik vind het heel mooi. Ook de wegen en paden zijn beter, bijna geen graspaden en helemaal geen modder meer. Ben ik heel blij mee.
En tussen de middag heerlijk gepicknickt met stokbrood, kaas en kleine tomaatjes. Dat is leven als god in Frankrijk. John zou zeggen, daar is het leven voor bedoeld, Joop.
Vanavond eten met Duits gezelschap, Theo, en er zijn nog twee Duitse dames aangekomen.
Vandaag een gedichtje dat ik kreeg van Arno en Huberta en vrijwilligers, uit Le Chemin.
Ik had verteld dat ik ruim twee kilo had teruggestuurd naar Nederland.
Bij het vertrek toen 's morgens, zei Arno, Joop, dat is een mooie metafoor voor het lichter worden van jou "levens rugzak".
En dat niet alleen, het voelt echt lichter, het lijkt dat het niet meer zo door drukt. Ook psychologisch werkt het, elke keer als het heuvel op gaat, denk ik, met die twee kilo erbij was het nog zwaarder. Ik ben blij dat ik in Vézelay die beslissing heb genomen.

Nu het gedicht dat ik gekregen heb van Arna, Huberta en vrijwilligers:

Wandelaar, jouw voetstappen
zijn de weg, niets meer;
Wandelaar, er is geen weg,
de weg maak je al lopende.

Al lopende maak je de weg,
en als je omkijkt,
zie je het spoor,
dat je nooit meer zult
bewandelen.

Wandelaar, er is geen weg,
alleen de rimpelingen
van de zee.

Antonio Machado

  • 24 Mei 2016 - 18:56

    Toos:

    Hallo Joop,
    Raak steeds meer onder de indruk van jouw prestaties. Je ploetert wat af maar toch ben je een gezegend mens. En ik weet dat je al je zegeningen telt. Wat heb jij al veel nieuwe mensen leren kennen. Sommigen verwennen compleet in dat dansrestaurant o.a. En lief toch al die reacties van zoveel verschillende mensen. Hoop dat het weer snel verbetert is wel zo prettig. Het ga je goed op je verdere reis en ik geniet van je blog.
    Lieve groet en knuffel. Toos

  • 24 Mei 2016 - 18:59

    Jan En Tinie Heetebrij:

    Lieve Joop, eindelijk eens weer een bericht vanuit de Barsbeek . Prachtige verhalen, hele mooie foto,s en ik dacht eigenlijk de laatste foto, jouw optrekje voor de nacht, maar dat was dus niet zo.
    Het gaat super Joop, je schiet mooi op. Mooie mensen op je pad, er wordt goed voor je gezorgd en je doet het zelf geweldig goed.
    Houde zo!
    Lieve groet,Tinie

  • 24 Mei 2016 - 19:50

    Geerth.:

    Na de twee dochters uit het gezin van Jochem & Antonia nu dan een geluid van de andere sekse.
    'k Heb Antonio Machado even gegoogeld en hij blijkt een bekende Spaanse dichter, waarvan 'jouw' gedicht als zeer bekend staat vermeld. Toch mooi als je zo creatief kunt zijn en wij er (later) van kunnen genieten.
    Mooi Joop dat je dag vandaag beter was en dat je prettig gezelschap hebt gekregen.
    Een mooie uitspraak over jouw 'rugzak'.
    Geniet van het mooie op je pad.
    Geert


  • 24 Mei 2016 - 22:57

    Ton En Gemma:

    Hai Joop. Wat fijn om jouw blog te kunnen lezen dat het zo fijn weer is . Je kunt dan heerlijk genieten van de omgeving, Fijn dat je weer leuke mensen ontmoet hebt.Goede verzorging is ook heel fijn voor je.Wat hebben we een enorme bewondering voor je. Geniet van alles om je heen liefs van Ton en Gemma

  • 24 Mei 2016 - 22:57

    Ton En Gemma:

    Hai Joop. Wat fijn om jouw blog te kunnen lezen dat het zo fijn weer is . Je kunt dan heerlijk genieten van de omgeving, Fijn dat je weer leuke mensen ontmoet hebt.Goede verzorging is ook heel fijn voor je.Wat hebben we een enorme bewondering voor je. Geniet van alles om je heen liefs van Ton en Gemma

  • 25 Mei 2016 - 00:05

    John En Leonie:

    Joop. Fijn te lezen dat je ook de momenten steeds meer tegenkomt om van te genieten, of zoals ik vaak zeg: daar is het leven echt voor bedoeld. We moeten niet alleen leven om te werken (heb jij al meer dan genoeg gedaan), maar vooral ook genieten van het eigenlijke leven. En daar past een stokbrood met kaas en tomaatjes op een prachtige dag in zonnig Frankrijk uitstekend bij. Wandel vooral verder om nog meer geneugten in deze te vinden.

  • 25 Mei 2016 - 16:52

    Joop:

    Dank je wel, lieve mensen, voor die mooie reacties. Het doet me heel goed om het te lezen. En je leest het goed, ik geniet echt van mijn Camino. Ik merk dat er meer pelgrims op mijn pad komen, en toch lopen we de volgende dag allemaal alleen weer weg. Bijzonder hé?
    We blijven overdag toch graag alleen.
    Ook het tempo van de ander past niet zo goed, jij, of de ander moet zich aanpassen, om samen te blijven lopen.
    Het is, tot dusver, fijner om alleen het pad te lopen.

  • 25 Mei 2016 - 17:03

    Bas:

    Het gedicht aan het einde van je post kwam mij bekend voor. En inderdaad, ik kende hem in het spaans:

    Caminante, son tus huellas
    el camino y nada más;
    Caminante, no hay camino,
    se hace camino al andar.
    Al andar se hace el camino,
    y al volver la vista atrás
    se ve la senda que nunca
    se ha de volver a pisar.
    Caminante no hay camino
    sino estelas en la mar.

    Mooi dat je nu makkelijker de berg op gaat, lichamelijk en geestelijk :-)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 304
Totaal aantal bezoekers 106756

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: