Donderdag 19 mei 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Donderdag 19 mei 2016 - Reisverslag uit Vézelay, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Donderdag 19 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

19 Mei 2016 | Frankrijk, Vézelay

IK BEN IN VÉZELAY. Zaterdag, 9 april om 9.00 uur vertrokken uit Wanneperveen, vandaag om 13.30 uur in Vézelay!!!!!
Inmiddels 850 km afgelegd. Ik heb een beetje een feest gevoel.
Over vandaag kan ik kort zijn: koud, grijs, soms regen, modder, bossen, bossen en bossen. Het was niet geweldig. Ik had de laatste etappe naar de Basiliek in Vézelay anders voorgesteld. De Basiliek ligt op een heuvel, je hebt van daar uit een prachtig uitzicht. Maar vandaag regen en grijs. Foto's maken lukte niet zo goed.
Vézelay is een prachtige plaats. Veel oude panden, wel commercieel, veel galerieën en restaurants. Maar zeker de moeite waard.
De Sinte Magdalena Basiliek, een juweeltje van Romaanse kunst, helemaal boven de Rue Saint-Pierre.
Ze is gebouwd in de 11e eeuw en is één van de mooiste Romaanse basilieken van Frankrijk.
Ik heb een paar zware dagen gehad. De heuvels worden steeds hoger en steiler.
Gisteren keek ik in het nieuwe boekje van Vézelay naar St.Jean Pied de Port. Helemaal Zuid West Frankrijk, daar ga ik de Pereneën over.
Ik durf het bijna niet te schrijven, maar dat is misschien wel 1000 km!!!
Toen ik dat gisteren zag, en die lastige dagen die ik had gehad, zakte mij de moed in de schoenen. Ik was helemaal niet met de afstand bezig, maar nu werd ik er mee geconfronteerd.
Daarom heb ik vandaag besloten, wat ik echt niet nodig heb, omdat terug te sturen naar Nederland. En dat heb ik gedaan vanmiddag!
Mijn slaapzak, wat T-shirts, de toilettas, wat brieven en kaarten, die ik meegekregen heb. 2100 gram terug gestuurd!!!!!
Ik was van plan om het terug te sturen vanuit St.Jean Pied de Port, maar het werd me te zwaar. Dus heb ik het nu alvast gedaan.
In Spanje ben je geen slaapzak nodig. Ik heb nog een katoenen binnenzak bij me, dan kruip ik daarin. Dekens zijn er meestal wel. En zijn ze er niet, en is het koud, dan hou ik mijn kleren wel aan.
Ik ben blij dat ik het gedaan heb. Morgen mijn rugzak opnieuw indelen.


Vóór jou zijn anderen op weg gegaan.
Zoals zij op hun stok vertrouwden
mag jij op de ervaringen van de ouderen vertrouwen.
Je gaat nooit alleen op weg
maar op de weg van je eigen hart wandel je wel alleen
en daar zal al het andere zich openbaren.

Een Trappister monnik

  • 19 Mei 2016 - 18:07

    Saskia:

    Nou pap, ik begrijp wel dat je daar even de moed van in de schoenen zakt. 1000 kilometer is geen klein getal!!! Maar als je het dag per dag neemt kom je er vanzelf. Ik hoop dat het gaat schelen dat er een ruime 2 kilo uit de tas is. Hopelijk kom je nog tot de ontdekking dat je wel meer kunt missen. Ik vind het ontzettend knap van je! En ik ben blij dat je lichaam het ook vol houd. ik ben heel trots op je pap!!! Dikke kus, ook van Roel, hij is ook erg onder de indruk van wat je tot nu toe al gedaan hebt, en leest elke dag gezellig mee!

  • 19 Mei 2016 - 20:14

    Ina Ten Klooster:

    Geweldig Joop, al 850 kilometer gelopen. Wij vinden het met de auto al een mijl op zeven. Verstandig dat je de overbodige ballast hebt teruggestuurd. Jammer dat het weer niet wat beter is .En dat je een beetje klaar bent met de bossen snappen we, wij mensen van hier hebben nu eenmaal meer met het water. Je gaat wel een mooi gebied tegemoet en na Lyon schijnt de zon.
    We volgen je avontuur met veel interesse en wensen je nog veel wandel plezier.
    Groeten Ben en Ina

  • 20 Mei 2016 - 11:08

    Geert:

    Je hebt wel een nuchtere dochter. Die 1000 k's hoef je niet in één keer te nemen. Bekijk het per dag. Ennuh...er kunnen weer prachtige dagen komen. Dan denk je niet meer aan het moment van nu.
    Wel goed dat je wat bagage hebt 'weggedaan'. Als een hinde ga je straks de bergen over......
    Wel leuk van de hostess van gisteren. Zélf er niet (kunnen) zijn, maar daar is dan wel dat koele biertje in de fridge.
    Zo'n madame weet wat een dorstige pelgrim nodig heeft.
    Geniet ervan!
    Geert

  • 20 Mei 2016 - 11:17

    Ton En Gemma.:

    Hoi Joop.wij staan verbaasd over de kilometers die je nu al gelopen hebt.we hopen voor jou met wat mi der gewicht in de rugzak de wandeltocht draaglijk te maken.Heel veel succes.Groetjes Ton enGemma

  • 21 Mei 2016 - 09:35

    Joan:

    Misschien zou je één of meerdere dagen op een mooie plek een pauze in lassen en daarna met frisse moed óp naar de Pyreneeën. Zal eens opzoeken waar je nu bent.
    Houd goede moed. Het gaat je lukken!!!

  • 23 Mei 2016 - 21:25

    P:

    Beste Joop mooi gedaan.

    Als lezer achter het beeldscherm probeer je allerlei adviezen te bedenken om je te ondersteunen en aan te moedigen maar nu je al zover bent gekomen vraag ik me af of dat nu nog nodig is.

    Volgens mij luister je goed naar je lichaam en neem je op tijd je rust voor je overdenkingen.
    Dus deze ter overweging:

    999 km klinkt veel minder ver en is maar één kilometer minder dan 1000.
    En die laatste kilometer, nou die red je altijd !

    Groeten en veel succes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 372
Totaal aantal bezoekers 106751

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: