Maandag 16 mei en dinsdag 17 mei 2016 - Reisverslag uit Forêt-Chenu, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Maandag 16 mei en dinsdag 17 mei 2016 - Reisverslag uit Forêt-Chenu, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Maandag 16 mei en dinsdag 17 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

17 Mei 2016 | Frankrijk, Forêt-Chenu

Maandag 16 mei

Gisteravond had ik van Madame Labasque mijn ontbijt al gekregen.
Als ontbijt ruim voldoende, maar ik gebruik, wat er overblijft als lunch voor de volgende dag. Dus maar een verdeling gemaakt tussen vanochtend en overdag. Het is goed wandel weer. Vandaag 28 km naar Flogny-la-Chapelle. Ik zal dan slapen in de kleedkamer van de voetbal. Dat wordt geregeld door de gemeente. Je moet je melden op het gemeentehuis. En als ik daar ben, bellen met Jean Paul.
Ik was er om 14.30 uur. Ik had wel trek in iets, dus eerst maar naar de winkel. Alles dicht!!! Toen realiseerde ik dat het 2e Pinksterdag was.
Alles hier gesloten.
Weer terug naar het gemeentehuis, en Jean Paul gebeld.
Hij was er snel. Jean Paul, was de burgemeester, himself.
Ik vroeg waar ik kom eten, vanavond en morgenochtend. Hij zegt, er is hier niets. Ik vroeg, hebt u dan stokbrood, kaas en conviture, voor mij?
Dat had hij ook niet! Anders had ik me daar wel mee gered vanavond en morgenochtend. Ik had een probleem, maar hij ook.
De gemeente moet dan zorgen voor onderdak en mogelijkheden om te eten. Toen kwam ik op het idee om in de buurt dorpjes te kijken of daar onderdak was en nog een maaltijd voor vanavond.
In mijn boekje staan adressen van particulieren, Chambre d'Hôtes, hotels, e.d. Bij het derde telefoontje was het raak, de beiden daarvoor, het antwoord apparaat.
In een naburig dorp, Vézannes, is een B&B.
Daar heeft de burgemeester mij heen gebracht.
Het is veel te luxe, maar ik had geen keus. Zie de foto's.
Dus daar heb ik uitstekend geslapen.

Dinsdag, 17 mei 2016.

Na een goed ontbijt om 8.15 uur vertrokken.
Ook vandaag heerlijk wandelweer. Ik denk 12 tot 15 graden, niet warm, maar goed om te lopen. In de loop van de dag een paar graden warmer.
Het was een prachtige tocht over heuvels en dalen. Veelal lopen door de wijngaarden, met prachtige vergezichten. Ik heb echt genoten!
Madame Labasque, had me er als iets over verteld, en ook de gastheer zei het vanmorgen. Het had en paar dagen daarvoor enorm gehageld, het was helemaal wit! Hagelstenen als stuiters!
Ik denk dat het die dag was, dat ik bij Madame Noble was.
Ik heb toen nog die foto gemaakt, met die donkere lucht. Ik was toen net op tijd binnen. De gastheer vertelde dat ze in Chablis bang waren voor een catastrofe!
Via Collan, Chablis, Courgis, Préhy naar St-Cyr-les-Colons. Daar ben ik nu bij mijn gastvrouw.
Ik was vanmiddag net op tijd, ze wilde net weggaan. Ze had eigenlijk geen tijd, ze had haast. Ik kwam haar veel te vroeg.
Toch gaf ze mij een sleutel, zodat ik er uit en erin kon. Zo kon ik op mijn gemak douchen en berichtjes lezen.

Vandaag een gedicht van mijn Vietnamese, spirituele leraar,
Thich Nhat Hanh.

Elke stap kan helen.
Combineer stappen met ademen.
Je kunt ook iets tegen jezelf zeggen:
ik ben thuis,
ik ben aangekomen in het hier en nu.
In elke stap kun je zo alles ontmoeten.
Als je echt in die stap bent, ben je in alles;
in de dingen, bomen, dieren, mensen.
Door zo te lopen bid je niet om vrede,
je maakt vrede.

Thich Nhat Hanh

  • 17 Mei 2016 - 19:06

    Henrike:

    Hey pap!! Goed om weer van je te lezen. Fijn dat je vandaag echt genoten hebt van je wandeling. Soms zou ik wel even een stukje met je mee willen lopen. Al is het maar een paar kilometer. Maar ik weet dat je het alleen kunt. We leven/lezen met je mee. Fijn dat je toch elke keer weer met een slaapplaats en eten eindigt, al kost het soms moeite. Vertrouwen houden in de mensheid ;-)

    De Herberg

    Dit mens-zijn is een herberg
    Elke dag komen er nieuwe gasten

    Vrolijkheid, somberheid, laagheid
    Even een helder moment, als een onverwachte bezoeker

    Verwelkom ze en biedt allen een gastvrij onthaal!
    Ook al zijn het een hoop zorgen die jouw huis overhoop halen

    Behandel toch elke gast met respect
    Misschien ruimt hij bij je op,
    en maakt plaats voor iets anders, iets fijns

    De sombere gedachte, de schaamte, de boosaardigheid
    Treedt ze lachend bij de deur tegemoet
    en nood hen binnen

    Weest dankbaar voor wie er maar komt
    Want ieder van hen is gestuurd als een gids uit het onbekende

    Roemi

  • 18 Mei 2016 - 08:28

    Geert:

    Ja, je dochter is toch een ietsje jonger dan ik. Zij zou meelopen, fysiek. Ik doe het gezelligheid in gedachten. En beiden genieten we.
    Maar ja broeder, zo te lezen is het niet altijd eenvoudig Om voedsel te vinden. Die 2e feestdagen ook hé?!
    Maar goed, het is je gelukt. Is Chablis eigenlijk een leuk stadje/dorpje? Dáár zou jij aan de verrukkelijke witte wijn kunnen gaan op een lommerrijk terrasje in sfeervolle omgeving.
    Santé!

  • 18 Mei 2016 - 18:20

    Joop:

    Dank je wel, Henrike, voor je lieve reactie en je mooie gedicht.
    Ik mis je wel als wandel maatje, hoor. Ik mis überhaupt gezelschap.
    Chablis is een mooie stad, Geert. Maar ik kan het niet opbrengen om onder het lopen te gaan genieten op een terras, van een heerlijke witte wijn. Daarna moet ik toch weer met een rugzak van 15 kg, heuvel op en heuvel af. Dat is geen goede combinatie..... 's Avonds drink ik wel een wijntje.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 295
Totaal aantal bezoekers 106746

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: