Zaterdag 14 mei 2016 - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zaterdag 14 mei 2016 - Reisverslag uit Troyes, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zaterdag 14 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

14 Mei 2016 | Frankrijk, Troyes

Vanochtend ontbeten met mijn Belgische pelgrims.
Daarna op weg. Ik moest eerst 1,5 km lopen om op de route te komen.
Vandaag niet zo'n lange tocht, ca. 18 km, dus niet zo vroeg vertrokken, om 9.30 uur was ik op pad. Ook vandaag weer verder langs het kanaal Haute Seine. Ongeveer een 10 km langs het kanaal. Ik kan mijn gedachten laten gaan, ik hoef niet op te letten op tekens, het is duidelijk, er is maar één weg langs het kanaal. Het was fris vandaag, 15 graden, goed wandel weer. Vandaag de schoenen droog gehouden, we hoefden niet door het gras. Om 12.30 uur was ik in Troyes. Een heel andere stad dan Reims. Tot de Kathedraal eigenlijk niet het idee in een redelijke stad te lopen, nog steeds veel vrijstaande woningen e.d. Nu ligt de Kathedraal ook niet echt in het centrum.
Een prachtige kathedraal, overigens, minder imposant als in Reims, Mar ik vond hem mooi, het voelde goed binnen.
Troyes is een stad vol kunst en geschiedenis: Het kreeg de titels "Belangrijke kunst- en historische stad" in 2009 en "Europees patrimonium" in 2010.
Na bezichtiging van de Kathedraal en een stempel halen naar de VVV voor een stadsplattegrond, om te kijken waar mijn slaapadres is en met welke bus ik moet om wandelsokken te kopen.
Mijn slaapadres is in een vroeger seminarie Maison Notre-Dame en L'Isle, 7 minuten vanaf de Kathedraal.
In gecheckt en dan op weg naar een bushalte voor Lijn 1 naar Lavau, helemaal aan de rand van Troyes. 30 minuten met de bus, daarna nog 2 km lopen. De buschauffeur begreep waar ik moest zijn, Decathlon, dit is een grote sportzakenketen in Frankrijk. Ze zijn heel groot, en liggen altijd aan de rand met veel parkeergelegenheid.
Twee paar sokken gehaald, weer terug. Eten gehaald voor vanavond, een maaltijd salade en voor morgen stokbrood, met stinkkaas.
Er wordt niet voor me gezorgd vandaag, ik moet het zelf doen.
Van Agnes had ik nog een adres gekregen waar ik zondag kan slapen.
Wel 27 km verder, maar ik doe het toch maar, ze voorspellen morgen niet echt regen, dus ik waag het erop. De reservering is gelukt.
Die mevrouw wilde dat ik Frans sprak, maar met enkele Franse woorden kon ik duidelijk maken dat ik morgen graag wil overnachten.
Ze zei, Oui, dus ik ga ervan uit dat het goed komt.
Nu ben ik in de stad om mijn blog te schrijven, in een Tapasbar.
Morgen weer een nieuwe dag. Troyes, Frankrijk schrijf ik niet geheel zonder trots. Ik ben toch maar mooi in TROYES!!!!!!

Maar hij begreep wel één belangrijk iets:
beslissingen zijn niet meer dan een begin.
Wanneer je er een neemt,
duik je in feite in een machtige stroom,
die je meevoert naar een plek
waar je - op het moment van de beslissing -
nog niet van gedroomd hebt.

Paulo Coelho

  • 14 Mei 2016 - 18:40

    Saskia:

    Pap! Ik ben zo ontzettend trots op je! Je bent al zo ver! Je doet het allemaal maar! Ik heb er echt bewondering voor! Geniet ervan lieverd! Dikke kus!

  • 14 Mei 2016 - 18:44

    Geert:

    Een waar woord van die Paulo Coelho. Je denkt aan iets te beginnen, je wéét dat je aan iets begint, maar ... wáár begin je in wezen aan?!
    Het is datgene wat je tegenkomt, je er voor open kunt stellen en het kunt aanvaarden. Het kan je rijker maken.
    Laat je de ene dag keurigjes verzorgd worden, de volgende dag zorg je zélf voor stokbrood en stinkkaas. En dat kan smáken!
    Het zijn de onverwachte dingen die kleur geven aan je 'wandel-palet'.
    Maar, wél doorgaan Joop. Het schilderij, hoe mooi ook, is nog niet áf.
    Bon voyage!
    fr. G.

  • 14 Mei 2016 - 19:11

    Piet Francoise:

    Hoi Joop, Allereerst wil ik mijn bewondering uiten over wat je nu al bereikt hebt , Leuk om jou verslagen te lezen en wij komen ook veel bekende dingen tegen van vroeger , kanaaltjes , dorpen , riviertjes , afgelegen plaatsen die afgelegen zijn van de drukte , Heerlijk toch ! en dat geeft toch de courage ( oh sorry dat is Frans ) om het einddoel te bereiken , Veel succes gewenst met de prachtige tocht

    Groeten Piet & Geke

  • 14 Mei 2016 - 22:07

    Ton En Gemma:

    Hoi joophet verslag weer samen gelezen wat maakt je allemaal mee.Geniet van de prachtige omgeving waar je doorheen loopt,Volle bewondering van jouw doorzettingsvermogen Liefs van Ton en Gemma.

  • 14 Mei 2016 - 23:13

    Arlette:

    Groot respect Joop!
    Zelf vertrek ik as dinsdag naar Saint Jean Pied de Port, om vanaf daa reen stuk van de Camino te gaan lopen zal zeker onderweg naar je uitkijken! Buen Camino x

  • 15 Mei 2016 - 07:44

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Goedemorgen lieve Joop, met veel bewondering lezen we jouw reisverslagen, met steeds verrassende ontdekkingen, mooie foto's ,beschrijvingen van landschap, cultuur en gebouwen. Alsof we een beetje met je
    meereizen . Al spreek jij de taal niet, het voelt allemaal heel Frans.We hopen dat je nieuwe sokken van Decathlon lekker zitten, zo niet kun je ze inmiddels in Nederland ruilen :) want ze hebben hun slag geslagen in diverse failliete V&D-panden waar vroeger Perry Sport zat.
    Vandaag Pinksteren, bij jou Pentecôte, de uitstorting van de Heilige Geest. Dus valt er vandaag of morgen regen, moet je het maar zien als een zegen.
    Bon Vayage met groet en embrasse, Han en Kitty.

  • 15 Mei 2016 - 13:50

    Riny :

    Chapeau Joop!
    Met veel plezier weer een aantal verslagen van je gelezen.
    Een paar dagen geleden nog over je gesproken met een gast die vanaf hier tot aan de franse grens loopt.
    Geniet ervan, buen camino!
    Riny

  • 15 Mei 2016 - 17:36

    Joop:

    Dank je wel, Piet, voor je vriendelijke woorden. Ik kan me voorstellen dat je herinneringen hebt aan deze plaatsjes, na zoveel jaren varen door Frankrijk.
    Buen Camino, Arlette. Je ligt dan wel een heel eind op me voor, dus of je me ziet, ik weet het niet. Hoe lang ga je lopen, of loop je nu naar Santiago de Compostela? Hou je ook een blog bij? Geef je die dan even aan mij, dan kan ik jou ook volgen. Nogmaals, Buen Camino!!!
    Dag lieve Kitty. Fijn dat jullie genieten van mijn verhalen.
    Ik heb vandaag de nieuwe sokken gewassen, als ze morgen droog zijn dan draag ik ze morgen.
    Ik voel me echt al een beetje Fransman worden. Du Vin, du pain, du Paturain.
    Vandaag Pinksteren en Wesakfeest voor boeddhisten.
    Ik heb er wel aan gedacht, maar ben de hele dag in de natuur geweest, eigenlijk is elke dag een meditatie voor mij.
    Lieve groet, ook aan Han.
    Dank je wel, Riny. Fijn dat je plezier beleeft aan mijn verhalen.
    Natuurlijk voor allemaal, mijn lieve groeten. Ik vind het heerlijk om de reacties te lezen.

  • 21 Mei 2016 - 09:22

    Joan:

    Ik word helemaal blij van dit verhaal. Zo leuk dat je echt frans aan het leren bent en dat je trots bent (terecht!!!!) en de tekst van Coelho is ook heel mooi. Geniet van je sokken
    liefs,

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 338
Totaal aantal bezoekers 106754

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: