Vrijdag, 6 mei en Zaterdag 7 mei 2016 - Reisverslag uit Rilly-la-Montagne, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Vrijdag, 6 mei en Zaterdag 7 mei 2016 - Reisverslag uit Rilly-la-Montagne, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Vrijdag, 6 mei en Zaterdag 7 mei 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

07 Mei 2016 | Frankrijk, Rilly-la-Montagne

6 Mei:
Gisteren was er hetzelfde type landschap als voorgaande dagen.
Om ca. 15.00 uur was ik in Reims, stond ik voor de Kathedraal.
Een schitterende Kathedraal, zie de foto's. De kwaliteit binnen is niet zo goed, het was er behoorlijk donker. Voor een beschrijving, zie internet. Wel gefotografeerd, de lachende engel en de klok die er hangt. In de kerk is een tafel waar mensen zijn van het Genootschap van Sint Jacobus, van Frankrijk.
Daar kun je terecht voor een bed, zij willen dat voor je regelen.
Alles was vol!!!! Maar....er was nog plaats bij de Zusters Clarissen.
Maar dat ligt aan de rand van Reims, een eind van de route.
Ik kon er met de bus naar toe.
Met het inschrijven zag ik dat Janny, die ik een paar dagen hiervoor had ontmoet, ook bij de Zusters Clarissen, was ingeschreven.
Buiten gekomen, eerst maar even de bushalte zoeken.
Ik was nog geen 5 minuten onderweg, hoorde ik iemand roepen: Joop!!
Ik keek, daar zat Janny op het terras, op het plein, met een andere dame, Michelle uit Luik. Dan ook voor mij maar eerst een biertje.
Om 17.00 uur samen met Janny, met de bus, naar de Zusters Clarissen. Na de bus nog een stukje lopen. Janny, via GPS, kon de weg moeiteloos vinden.
Ze vertelde dat ze zaterdag naar huis ging voor 2 weken, haar dochter stond op bevallen. Haar man, en haar vader zouden haar ophalen uit Reims.
s'Avonds begon ik somber te worden. Ik maakte mij zorgen. Ik zat nog steeds zonder goede GPS. De Franse taal totaal niet machtig, ik merkte dat vooral tijdens het eten. Ik zat erbij en ik keek er naar. Morgen mijn route weer vinden......zonder goede GPS, met taalprobleem. Ook had ik moeten pinnen, het geld begon op te raken. Ik had wandelsokken moeten kopen. Bij twee paar zit er een gat in tpv de linkervoet, de dikke teen. Had de nagel wel geknipt en afgevijld, maar toch bij twee paar een gaatje. De laatste week tape ik de nagel in, zodat het gat niet groter wordt, en er geen blaar kan komen.
Na het eten ben ik direct naar mijn kamer gegaan, het was omstreeks 20.30 uur, en ook naar bed gegaan, ik was moe en voelde mij allesbehalve happy.
Janny kwam nog aan de deur, of ik nog mee ging koffie drinken. Ik Ben niet gegaan, was niet in de mood.
Op bed ging ik denken, ik voelde me niet fijn, als ik morgen met Janny mee ga naar Nederland, kom ik daar mooi goedkoop, en kan ik zondag naar de verjaardag van Jochem. Ik zag erg op tegen de route weer vinden, morgen, samen met alle dingen die door mijn hoofd spookten. Ook had ik nog geen bed voor de volgende dag kunben regelen.
Er was ook geen wifi bij de Zusters, ik voelde mij erg alleen.
Na een uur prakkezeren, ben ik naar Janny gegaan, en heb ik gevraagd of ik morgen mee mocht naar Nederland.
Janny was zichtbaar verbaasd, en zei eigenlijk helemaal niet veel.
"Meegaan is geen probleem, maar of het goed voor jouw is, dat is de vraag?" Ik zei: "Je hebt misschien gelijk, daar ga ik over nadenken, ik kan er altijd morgen over beslissen".
Op bed verder gedacht, wat zijn eigenlijk mijn problemen? Ik kwam weer in het hier en nu. Ik ben met de bus gekomen, ik kan ook weer met de bus terug naar het centrum en de route oppakken.
De VVV is bijna naast de Kathedraal, ik kan daar vragen of er een bank in de buurt is. Ik kan daar ook vragen om een overnachtingsmogelijkheid op mijn route. Ik zou zelfs kunnen vragen of er een sportzaak in de buurt is.
Ik werd weer rustig, ik was weer bij mezelf. Ik ben daarna rustig gaan slapen.

Zaterdag, 7 mei:
Bij het ontbijt vroeg Janny, heb je nagedacht? Dat had ik, ik ga niet mee naar Nederland. Ik ga alleen met de bus naar het centrum, en doe daar de dingen die ik wil doen. Heel goed, zei ze, ik denk dat je er spijt van had gekregen, en je doet het zo goed. Kijk eens waar je al helemaal vandaan komt?
Nu had ik me dat zelf ook al gerealiseerd, stel dat ik bij Jochem op de verjaardag zou zijn? Ik had mooie verhalen, maar geen goed gevoel, denk ik. Ik zou het gevoel hebben, als weglopen uit een moeilijke situatie, op dat moment, maar in werkelijkheid helemaal niet zo moeilijk is.
Dus heb ik gedaan zoals ik gezegd had. Naar de VVV, daar de dingen gedaan, zoals ik wilde, zonder overigens naar een sportzaak te gaan, ik Red me nog wel een aantal dag zo.
In mijn route boekje had ik ook een overnachtingsadres gevonden.
Niet zover lopen, 12 km. Ik was uiteindelijk ook al veel later als gewoonlijk.
Ik was dus met de bus naar het centrum, Janny zou gaan lopen, haar man en vader zouden niet voor 13.00 uur in Reims zijn.
Na al mijn dingen die ik moest doen, ben ik vanaf de Kathedraal de route gaan lopen.
Ik was ongeveer 10 minuten onderweg, en wie kom ik tegen.......Janny! Zij was inmiddels ook in het centraal.
Nog even samen koffie gedronken, en daarna weer verder.
Heel rustig aangedaan, het is een korte etappe.
Om 15.00 uur was ik in Rilly-La-Montagne. Ik was te vroeg, ik kan pas om om 17.00 uur terecht op mijn gastadres.
Ik ben naar een restaurant gegaan en heb een glas rode wijn gedronken. Hier was ook wifi, dus kan ik mijn blog ook schrijven.
Zoals op de foto te zien is, ik ben in de Champagne streek.
Ik heb het idee dat het hier meer welvarend is dan in het voorgaande gebied. Mooie Chateau's, en de huizen zien er beter onderhouden uit.
Volgens mij wordt hier wel wat verdiend!
Vandaag ook door wijngaarden gelopen, iets heel anders dan lopen door die uitgestrektheid met koolzaad, en andere gewassen.
Nu, op naar mijn gastgezin.

  • 07 Mei 2016 - 17:47

    Arlette:

    Wat verwoord je alles mooi en zuiver Joop. Het is zo als het is en ga op je gevoel af, dat laat je nooit in de steek! Buen Camino en een dikke knuffel!


  • 07 Mei 2016 - 20:44

    Geesje:

    Lieve Joop heb wel medelijden met je en kan goed begrijpen dat je wat somber
    werd, maar je bent al zo ver gekomen. Je deed het hartstikke goed, zowel lichamelijk
    als geestelijk. Als je een nacht weer goed geslapen hebt ziet de volgende dag er
    weer zonniger uit.
    Wij denken aan je en reizen in gedachten met je mee.
    groetjes Hein en Gé

  • 07 Mei 2016 - 22:27

    Geert:

    Hallo Joop. Er is nooit een eeuwig durende blauwe hemel. Er zijn wolken, grote en kleine, lichte en donkere, maar ... ze drijven voorbij!
    Moedig voorwaarts broeder. Houd je haaks en geniet van het schone op je pad.

  • 08 Mei 2016 - 06:24

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Goedemorgen lieve Joop, van harte gefeliciteerd met de verjaardag van Jochem ! Het zal een bijzondere gelukwens zijn, hem vanuit De Champagne te feliciteren ... na al jouw overdenkingen van de afgelopen dagen. Geen kalme reis Joop, maar wel steeds een behouden aankomst. Die engel in Reims lachte je toe.
    Wij ook, op afstand, met veel bewondering voor deze o zo zware, maar ook waardevolle tocht met waardevolle belevenissen en nog waardevollere mensen die je steeds op je pad ontmoet.
    Voor vandaag wensen we je alvast een zonnige zondag met misschien wel een glaasje bij een Champagne-boer op Jochem's verjaardag en een voorspoedige voortzetting van deze wereldse reis !
    met groet van Han , embrasse, Kitty

  • 08 Mei 2016 - 14:26

    Ineke Korenromp:

    Joop, wat knap dat je door bent gelopen ! Je hebt voor jezelf alles op een rijtje gezet en toen toch in gezien dat naar huis gaan nog geen optie was. Natuurlijk was de verleiding heel groot zeker omdat je zo met Jannie had mee gekund. Heel dapper dat je toch weer verder gaat. Thuis gekomen had je echt spijt gekregen. Je bent al een heel stuk op weg ik heb echt bewondering voor jou dat je dit doet! Het is zwaar en best eenzaam maar ondertussen heb je al veel mee gemaakt en bijzondere mensen ontmoet. Je bent een echte pelgrim met ups en downs maar je slaat je er door heen, super kerel!

  • 08 Mei 2016 - 20:10

    Wulk :

    Proficiat Joop, je mag heel heel erg trots zijn op jezelf!
    Wulk paal16

  • 14 Mei 2016 - 17:20

    Joan:

    Goed zo Joop. Fijn dat je ons laat delen in je ups en downs. Dank je. Lastig dat je de taal niet machtig bent. Knap van je dat je het aan durfde en nu ook door gaat.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 307
Totaal aantal bezoekers 106717

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: