Zaterdag 30 april 2016 - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Zaterdag 30 april 2016 - Reisverslag uit Olloy-sur-Viroin, België van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Zaterdag 30 april 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

30 April 2016 | België, Olloy-sur-Viroin

Vanmorgen eerst met de taxi van Haybes naar Hierges. Het is beter dat ik dit niet te vaak doe.
Vandaag lopen door de Ardennen. Toen ik vertrok toen regende het al, en de hele morgen is dat zo doorgegaan. Na de middag werd het droog, maar ik heb de poncho toch aan gehouden, want de lucht bleef grijs. Ik heb forse klimmetjes moeten nemen, over glibberige bospaadjes. Dan voel je je toch wel alleen in zo'n bos, niemand kom je tegen. Het lijkt trouwens wel of alles uitgestorven is, ook in de dorpen zie je bijna niemand. Om 13.00 uur was ik in Olloy-sur-Viroin.
Op zoek naar een slaapplaats. Ik had een slaapzaal voor pelgrims voor ogen, als tegenhanger van het hotel van gisteren. Maar de slaapzaal was niet meer in gebruik, dus op zoek naar iets anders. In Olloy-sur-Viroin was nog één 'hotel', verder was er niets. Na veel vragen ben ik er uiteindelijk gekomen. Helemaal achteraf, bijna niet te zien door de bomen. En overal was het donker, ik denk, dit komt niet goed.
Na een aantal malen bellen kwam er een oud uitziende man aan de deur. Hij is zeker ver in de zeventig, kan ook wel tachtig zijn.
Ik vroeg of hij een kamer voor mij had, en dat had hij. Hij ging me voor naar de kamer, heel langzaam. Hij zag er uit met oude kleren. Nergens was er licht aan. Ik denk, ik neem die kamer toch maar, dan heb ik in ieder geval wat. Ik was ook helemaal vies en nat van de modder. De voeten ook niet helemaal droog meer. Mijn schoenen en broek zagen er niet uit. De kamer was koud. Maar er zat een forse radiator in, dus was het redelijk snel behaaglijk. Alle kleren uitgehangen, boven de verwarming, om te drogen. Mijn pijpen van de broek wilde ik eerst wassen, en daarna douchen.
Ik deed de kraan open van de was tafel, hartstikke bruin water. Dan ook maar even de douche proberen, ook bruin water, en deze afvoer liep niet door. Hier was ik niet blij mee, dan douche ik me een dag niet.
De wastafel heb ik een half uur laten lopen, toen was het wel weer Helder. Ik mocht van de eigenaar wel in een andere kamer, maar ik had net alles uitgehangen om te drogen en ik had de rugzak deels uitgepakt. Nog naar een andere kamer zag ik niet zitten. Dan mocht ik wel een andere douche gebruiken in een andere kamer. Dat heb ik geprobeerd, maar ik kreeg de douche niet aan. Vandaag niet douchen dus.
Ik had mij net gesetteld, belde Henk en Jacomien. Ze waren op terugreis van Parijs, waar hun dochter was bevallen van een dochter.
Ze vroegen waar ik was en of ze langs konden komen. Dat vond ik wel een heel leuke verrassing. Was even heel gezellig. Ik had ook wel even behoefte aan gezelschap.
Ik had niets om aan te bieden, dus even gezellig gepraat. Jacomien voelde zich ziek, ze had migraine. Ik heb het zeer gewaardeerd dat ze even langs kwamen.
De eigenaar en zijn vrouw zullen vanavond voor me koken. Ik ben benieuwd. Die vrouw is zeker net zo oud, als hij, en loopt erg voor over gebogen. Waar zij van kunnen leven, ga ik niet van dood.
Dit is een prachtig hotel geweest, vroeger. Ik denk dat er nu niemand meer komt, op een enkeling na, als ik. Het is echt vergane glorie. Je kan wel zien, dat het vroeger grandeur had. Het staat ook vol met zware meubels en oude muziekinstrumenten. Nergens brand de kachel. Ik ruik wel ergens een houtkachel. Ik ben ook benieuwd waar ik ga eten. Toch wel bijzonder allemaal. Morgen hoor je of het gesmaakt heeft. Het wordt in ieder geval kip, champignons uit de bos en feiten, zei hij.
Voor morgen heb ik al een slaapplaats gereserveerd in Rocroi, in Frankrijk. Als het goed bevalt, dan hou ik daar een rustdag.
Henk en Jacomien zeiden dat het een prachtige vestingstad is.

  • 30 April 2016 - 18:29

    Hein:

    Joop, knap van je hoor. Ben benieuwd hoe je hebt gegeten!

  • 30 April 2016 - 19:33

    John En Leonie:

    Beste Joop. Ik heb net mijn vork neergelegd na een heerlijke maaltijd en we lezen nu je verslag. We hopen dat de grandeur van je hotel wel terug te vinden is in een copieuze maaltijd. Waarschijnlijk liggen er in de kelder nog vele mooie flessen wijn onder het stof.
    Ga op zoek en geniet van de goddelijke nectar, die uit die fles kan komen.
    Je bent nu 3 weken onderweg en dan wordt het inderdaad tijd voor een rustdag. Geniet daarvan en ook het weer wordt beter. Kortom, uitstekende vooruitzichten nu je al 2 landen hebt doorkruist. Gr van ons beiden uit oudewater.

  • 30 April 2016 - 19:59

    Jan Dietz:

    Beste Joop,
    Ik heb je verhaal weer aandachtig gelezen. Daar ik nu achter jou aan loop ben ik zeer benieuwd waar jij een kamer hebt gereserveerd in Rocroi. Kun je mij dit laten weten, indien mogelijk ook met telefoonnummer! Veel succes en ik hoor het graag!

  • 30 April 2016 - 20:22

    Jessy Heetebrij:

    Lieve Joop,

    Het heeft heel wat voeten in aarde gehad voordat je aan deze pelgrimstocht kon beginnen....
    Je bent nu 3 weken op weg. Je voeten gaan nu elke dag over de aarde, stap voor stap richting je doel.

    Een "pelgrimsuitspraak" is: Het doel is niet zo belangrijk, maar de weg er naar toe wel.
    Je geeft elke dag vorm en inhoud aan de dagen, waarvan je zelf voor een groot gedeelte de kleur bepaalt.
    Anderen (meestal onbekenden) voegen daar hun kleur aan toe. Dat maakt van het geheel een prachtig schilderij.

    Lieve zwager ik wens je een goede voortgang van je tocht. Dat vele ontmoetingen voor onvergetelijke herinneringen mogen zorgen.

    Lieve groeten (ook van Jan) uit Hoogeveen...
    Jessy


  • 30 April 2016 - 20:48

    Geert:

    Hallo waarde broeder.
    Er kan niét gezegd worden, dat je ons saaie lectuur bezorgd.
    Het is zeer boeiend en ook ik benieuwd wat je te eten hebt gekregen. Als je trek hebt en de maaltijd is keurig op temperatuur, nou dan denk ik dat je geniet (met een goed glas wijn).
    HggH

  • 30 April 2016 - 22:35

    Ysha:

    Geweldig Joop, je doet het toch maar, je zelf tegen komen en daar mee te dealen.
    Zelf vertrek ik naar France 19 Mei. Als jou route via Conques (Aveyron) loopt dan is dat niet zover van mijn huis, je bent van harte welkom. we blijven daar tot ongeveer half Juni.
    Sterkte en succes met het pad.
    Lieve groet Ysha

  • 01 Mei 2016 - 13:27

    Henk En Els-Beth:

    Hé bon ami,
    Wat leuk om je verhalen te lezen. Eindelijk je blog geopend. Wat heb je al veel meegemaakt. In onze ogen is je pelgrimsreis nu al geslaagd! Wat een ervaringen, wat een prachtige ontmoetingen en wat is het afzien af en toe. Zijn nu al benieuwd naar het vervolg.

    En de meester zei: “Kom naar de rand!” “Dat kunnen we niet. We zijn bang!”
    En de meester zei opnieuw: “Kom naar de rand!” “Dat durven we niet, we vallen er af!”
    En hij zei opnieuw: “Kom naar de rand!” En zij kwamen. Hij gaf ze een duw en ze vlogen!

    Jij durfde het aan om naar de rand te gaan. En doet wat we allemaal graag willen: vliegen.
    Met liefde en respect: Bon voyage, Henk en Els-Beth

  • 01 Mei 2016 - 17:31

    Han En Kitty Van Der Eerde:

    Lieve Joop, dat is wel afzien ... en toch een afgelegen Hotel gevonden ... na modderpaadjes, 't is haast een boek over vergane glorie ...dat dit nog bestaat . De uitbaters hebben na jouw slaap-( geen douche-) eetvergoeding vast weer een poosje een luxe-bestaan.
    Fijn dat je even gezelschap had van familie-vrienden. Wat toch geweldig dat steeds dierbaren je komen opzoeken.
    Je bent in ons hart ( realiseer me dat je daar niets aan hebt in de negorij, maar toch) en wensen je een voorspoediger reis dan de afgelopen dag (en) . met lieve groet en kus , Han en Kitty

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 400
Totaal aantal bezoekers 106711

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: