Vrijdag 29 april 2016 - Reisverslag uit Hierges, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu Vrijdag 29 april 2016 - Reisverslag uit Hierges, Frankrijk van Joop Heetebrij - WaarBenJij.nu

Vrijdag 29 april 2016

Door: Joop

Blijf op de hoogte en volg Joop

29 April 2016 | Frankrijk, Hierges

Vandaag op tijd vertrokken uit Dinant, om 8.15 uur.
Nog even een laatste foto gemaakt van de saxofoons. Vandaag de laatste dag langs de Maas, in België. Enkele sfeerbeelden stuur ik mee. Vandaag een lange dag, want dan kan ik in twee dagen daarna in Rocroi, Frankrijk, zijn.
In Givet, zou ik beslissen of ik door zou gaan. Daar even kijken of het lukt om door te gaan.
De tocht was heel mooi, met de nodige uitdagingen. Het terrein was geaccidenteerd, grillig, over wortels van bomen, over graspad en, heel smalle paden. Zelfs onder een overhangende rots doorkruipen, met de rugzak op, omdat je er niet onder door kon lopen.
Maar om ca. 14.00 uur was ik in Givet, 23, 5 km gelopen.
Ik besloot om door te gaan naar Hierges, nog 8.10 km.
Volgens het boekje is Hierges een bijzonder mooi dorp aan de voet van een middeleeuwse kasteelruïne. Dus de moeite waard.
Om ca. 15.30 uur was ik in Hierges.
Gisteren had ik een mail gestuurd naar een Chambre d'Hôtes Repos du Berger in Hierges. Vanmorgen zag ik een mailtje, dat ik terug moest bellen. Het was nog vroeg toen ik op pad ging, dus heb ik om ca. 14.00 uur gebeld. Antwoordapparaat! Ik denk ik loop door en dan Meld ik me daar wel, ze hebben in ieder geval mijn mail gehad.
In Hierges gevraagd waar het overnachtingsadres was. Ik was er dicht bij, het is een klein dorp.
Ik bel aan, een dame doet open, en ik zeg dat ik kom voor overnachting. Ik in het Engels, zij in het Frans. Maar zij begreep mij en ik begreep haar. Zij begreep dat ik een kamer nodig had en ik begreep dat zij vol zat, of er geen zin in had.
Ik kon, net als Jaco gisteren, praten als Brugman, maar het hielp niets. Ook liet ik de mail zien, maar ook dat hielp niet.
Ik vroeg of zij nog overnachtingsmogelijkheden wist. Maar ook daarop zei ze dat ze het niet wist, en er niet zeker van was of er überhaupt wel adressen in de regio waren. Ze zei, je kan doorlopen naar Mazée, een dorpje, 4 á 5 km verderop. Ik moest daar maar kijken of er wat was!!!!
Maar ik had onderhand 32 km gelopen, en had het wel gehad. Nog 5 km lopen, en dan nog niet zeker weten of daar onderdak is.
De Chambre d'Hôtes lag aan een pleintje. Op dat pleintje stond ook een klein gemetseld overkappingkje. Daar ben ik maar eens gaan zitten, en denken wat ik moet doen. Ik had ook al een paar andere mensen gevraagd of ze wat wisten, of dat ze iemand kenden waar ik kon slapen, niemand wist iets. Ook een zwakbegaafde man zat onder die overkapping. Hij probeerde mij ook van alles te vertellen, hij zag dat ik een wandelaar was, en schudde zijn hoofd.
Ik liet het er niet bij zitten en ging weer naar de Chambre d'Hôtes.
Maar ook nu kwam ik niets verder. Toen vroeg ik aan haar, er was een wat grotere plaats in de buurt, Vireux-Molhain, zou daar misschien iets zijn. Het is 3 km, niet de goede kant op, maar ik heb niet veel keus.
Na ca. 1 km, herinner ik mij dat ik een foto had gemaakt van een bord waarop stond: Gites de France, met een telefoon nummer. En volgens mij zijn Gites, een soort B&B. Ik denk, die bel ik, voor ik doorloop.
Ik wil mijn telefoon pakken, GEEN TELEFOON!!!!! Of ik ben hem verloren, of ik heb hem laten liggen onder die overkapping.
Ondanks mijn pijnlijke rug, inmiddels, snel terug naar Hierges.
En je gelooft het niet, hij lag nog op het bankje. Godzijdank!!!
Ik had wel mijn waterfles meegenomen, maar de telefoon laten liggen!
Onvoorstelbaar! Het is gekomen door mijn verbouwereerdheid dat ik geen kamer kon krijgen.
Gelukkig, ik had hem weer. Wat moet ik zonder mijn telefoon? Alles staat erin! Ik was echt met grote dankbaarheid vervuld, dat hij er nog lag. Nu maar weer opnieuw naar Vireux-Molhain.
Ik was er bijna, zie ik een vrouw bij een auto staan. Zo goed en zo kwaad als mogelijk, zij verstaat geen Engels, ik geen Frans, vraag ik of er ook een overnachtingsmogelijkheid is in Vireux-Molhain.
Nee, zeggen ze, haar man was er inmiddels ook bij gekomen. Ik stond perplex, had geen woorden hiervoor. Wat moest ik nu? Ik was echt teneinde raad, waar moest ik nu heen? Het was inmiddels 17.00 uur!
Opeens wees ze dat ik mijn rugzak af moest doen, in de auto leggen en ik moest in de auto gaan zitten. Ik heb nog niet verteld, het waren bejaarde mensen. Ze wilden mij naar een stad brengen, Haybes, 12 km verder, waar in ieder geval een hotel is. En ja hoor ze brengen mij naar het hotel. Ik heb ze beide geknuffeld en gekust! Zo blij was ik, na inmiddels 37 km lopen, was het nu genoeg. Ik slaap dus vannacht, in Haybes, ca. 14 km vanaf mijn route. Ik heb in het hotel gevraagd of iemand mij morgenochtend naar Hierges kan brengen. Maar dit is niet mogelijk, dus zal ik een taxi moeten bestellen. Lopen is geen optie, want morgen heb ik al een tocht van 26 km.
Vanavond na het eten gauw slapen. De receptioniste zei nog dat naast het hotel vanavond nog een "Bierfestival" was......
Mij niet gezien......!!!!!

  • 29 April 2016 - 20:13

    Jochem:

    Wat een avonturen vandaag zeg. Telefoon kwijt, geen overnachting, veel lopen.
    Maar je bent wel in Frankrijk. Twee landen gehad, nog twee te gaan: je bent op de helft.

  • 29 April 2016 - 20:19

    Joop:

    Nog niet definitief in Frankrijk, vandaag een uitstapje, even in Frankrijk. Morgen weer in België. Zondag kom ik in Rocroi in Frankrijk. Dan zit ik echt in het derde land.

  • 29 April 2016 - 20:26

    Wilma:

    jee Joop wat een dag en een tocht heb je achter de rug,gelukkig zit je nu fijn in een hotel. Slaap maar lekker vannacht!!!!

  • 29 April 2016 - 20:46

    Wim & Jannie:



    Hallo Joop, dit was toch wel een lange en enerverende dag voor je, maar het kwam toch nog
    weer goed,we blijven je volgen Joop,en hopen dat het beter wordt.
    Groetjes Wim en Jannie

  • 29 April 2016 - 20:50

    Harry:

    Dag "kanjer",

    Jeetje wat een avontuur! Fijn dat je uiteindelijk toch in een bed kunt slapen.... het is je meer dan gegund. Lieve groeten, ook van Ina.

  • 29 April 2016 - 20:57

    Arlette:

    Hoort er allemaal bij Joop!
    Maar je ziet het, alles komt goed...........

  • 29 April 2016 - 21:21

    Gerda Velderman:

    Wat een strijd, maar dapper...! Welterusten...!
    lieve groet

  • 29 April 2016 - 21:44

    Philip:

    Wat een dag vandaag, maar gelukkig is alles weer goedgekomen. Leuk om je dagelijks zo te volgen Joop. Succces verder.

  • 29 April 2016 - 21:47

    Joop:

    Dank je wel, lieve mensen.
    Welterusten, slaap lekker, morgen gezond weer op.

  • 29 April 2016 - 21:47

    Rita & Bert:

    Fijn te horen dat je toch nog een slaapplaats hebt gevonden . Hopelijk niet teveel van deze dagen,na deze energie volle dag hopelijk morgen een betere. Groetjes Bert & Rita.

  • 29 April 2016 - 22:05

    Theo & Pim :

    Hallo Joop,

    Wat een avonturen allemaal. Maar zó leuk om te lezen.
    Fijn dat je een slaapplaats hebt gevonden & dat je telefoon nog op de plek lag vanmiddag.

    Hella en wij lezen iedere dag je dag verslag. Vanaf dag 1 volgen wij je en zijn trots op de reis die je aan het maken bent.

    Heel veel plezier de komende tijd & wij blijven je iedere dag volgen.


    Groetjes vanuit Zwolle / Hasselt

    Hella, Theo & Pim

  • 29 April 2016 - 23:31

    Piet En Geke:

    Tjonge Joop wat een avontuur vandaag. Mooi hè langs de Maas wij hebben daar gevaren, dat gaat ook niet zo snel maar toch sneller dan te voet. Je ziet wel veel op deze manier. Jammer dat je geen Frans kan je mag zo graag een praatje maken. Maar ja met handen en voeten kom je er ook wel. En wie weet voor je Frankrijk door bent kun je vast een paar woorden Frans. We blijven je volgen.

  • 29 April 2016 - 23:32

    Ton En Gemma:

    Wat een belevenis heb jij vandaag meegemaakt.gelukkig jouw telefoon terug.?hopen morgen een betere dag voor je.we denken veel aan jou .Goede start morgen en wij houden het bij .liefs ton en gemma

  • 30 April 2016 - 00:58

    Bas:

    Heel trots op je pa! Dat was geen makkelijke dag, maar je hebt het weer gered. Weer een ervaring rijker! Ik hoop wel dat het morgen iets makkelijker gaat :-) En goed op die telefoon letten!

  • 30 April 2016 - 11:45

    Anneke Oostenbrink:

    Je kreeg het goed voor je kiezen Joop. Fijn dat je weer je telefoon terug hebt en wat zal je blij zijn vanavond heerlijk te kunnen gaan slapen. Fantastisch zoals je het avontuur beschrijft.
    Ik blijf je volgen!

  • 30 April 2016 - 14:26

    Henrike:

    Phoe pap! Dat was een pittige dag voor je maar fijn dat het uiteindelijk goed is gekomen. Vertrouwen houden maar das makkelijk zeggen als je geen 32 km in je benen hebt. Ik hoop dat vandaag beter is gegaan of in ieder geval makkelijker! Zet m op pap! We denken aan je. Dikste kus

  • 30 April 2016 - 14:35

    Jan Dietz:

    Hallo Joop, ik volg je nog steeds. We hebben elkaar op weg naar Den Bosch ontmoet en samen een stempel gehaald in De Sint Jan in Den Bosch. Ik heb mijn pelgrimstocht onderbroken in Postel, dus je hebt mij ingehaald. Morgen ga ik weer verder vanaf Postel en loop ik dus achter jou aan. Misschien komen we elkaar nog wel tegen. Ik wens je een Bon Camino en misschien tot ziens!

  • 30 April 2016 - 15:16

    Geert:

    Sal niet alles reg kom?!
    Véél sterkte en volhouden!
    Vanuit Arnhem een hart.gr.
    Geert

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joop

Actief sinds 23 Maart 2016
Verslag gelezen: 413
Totaal aantal bezoekers 106693

Voorgaande reizen:

04 April 2016 - 28 Juli 2016

Camino Santiago de Compostela

Landen bezocht: